عنوان | طراحی الگوی حمایتی خانواده مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی: یک مطالعه نظریه داده بنیاد |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مديريت ارتقاي سلامت - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 90-74 |
کلید واژه | مدرسه الگوهای حمایت حمایت خانواده خانواده نظریه زمینهای استعدادهای ورزشی استعدادیابی ورزشی حمایت مدارس |
چکیده |
مقدمه: یکی از چالشهای جوامع بشری جستجو و گزینش افراد زبده برای یادگیری و انجام مهارت میباشد و حمایت خانوادهها و مدارس میتواند نقش مهمی در استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی حمایتی خانواده- مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی انجام شد. روش کار: پژوهش کیفی حاضر به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جمعآوری دادهها با مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد و روش نمونهگیری هدفمند به روش گلوله برفی بود. دادهها با مصاحبه از 16 تن از کارشناسان و خبرگان آشنا به مباحث استعدادیابی و توسعه استعداد جمعآوری شد. تحلیل دادهها در نرمافزار Nvivo10 انجام شد. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش، 13 درونمایه اصلی شامل: توسعه منابع و استاندارد کردن استعدادیابی به عنوان شرایط علی، عوامل اجتماعی و رسانهای بهعنوان شرایط زمینهای، بروکراسی و ضعف مدیریتی بهعنوان شرایط مداخلهگر، حمایت مالی و اقتصادی، حمایت رفتاری و حمایت اجتماعی بهعنوان پدیده محوری، راهبردهای متداول و راهبردهای آموزشی بهعنوان راهبردها و شکوفایی استعدادهای ورزشی و رقابتپذیری بهعنوان پیامدها شناسایی شدند. نتیجهگیری: حمایت خانوادهها به همراه حمایت نظام آموزشی و همکاری سازمانهای ورزشی با این دو نهاد را میتوان عاملی مهم در جهت توسعه استعدادهای ورزشی کشور قلمداد کرد. از این رو پیشنهاد میشود که وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان منابع مالی و حمایتهای لازم را در قالب ردیف ویژهای به مدارس جهت کمک و هدایت استعدادیابی ورزشی اختصاص دهند. |
کد مقاله | 41027 |
تعداد بازدید | 200 |
|