عنوان | بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی مبتنی بر مکتب ملاصدرا بر رضایت زناشویی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشكي مازندران شماره 2 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 40-28 |
کلید واژه | رضایت زناشویی اصفهان معنادرمانی معنای زندگی ملاصدرا معنا در زندگی مکتب ملاصدرا |
چکیده |
سابقه و هدف: داشتن معنا در زندگی یکی از عوامل پیشبینیکننده رضایتمندی زناشویی است. با توجه به اندیشه ملاصدرا، نفس آدمی میتواند استعدادهای مادی و معنوی خود را شکوفا کند و به بالاترین سطح معنای زندگی دست یابد. برای دستیابی به این هدف، ملاصدرا ارتباط بین عشق، جاودانگی و مسئولیت را با معنای زندگی مطرح میکند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش معنادرمانی مبتنی بر مکتب ملاصدرا بر رضایت زناشویی انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه آماری شامل تمام والدین شرکتکننده در جلسه آموزش خانواده در هنرستان دخترانهای در اصفهان در سال 1398 بود. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه، 30 نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. اعضای گروه آزمایش در طول 10 جلسه تحت آموزش معنادرمانی مبتنی بر مکتب ملاصدرا قرار گرفتند. شرکتکنندگان فرم کوتاه پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره در نرمافزار SPSS نسخه 25 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج آمار توصیفی گویای افزایش رضایتمندی زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش معنادرمانی مبتنی بر مکتب ملاصدرا موجب بهبود معنادار میانگین نمرات رضایتمندی زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است ( 0001/0 P ≤ ). استنتاج: بر اساس یافتههای بهدستآمده، استفاده از آموزش معنادرمانی مبتنی بر مکتب ملاصدرا بهمنظور افزایش رضایت زناشویی مفید خواهد بود. |
کد مقاله | 41012 |
تعداد بازدید | 220 |
|