عنوان | شبکههای اجتماعی مجازی و قبح زدایی از محتوای مبتذل (مطالعه موردی: توئیتر فارسی) |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 67-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شبکههای اجتماعی کنترل اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی توییتر شبکههای مجازی داده کاوی مبتذل محتوای مبتذل قبح زدایی |
چکیده |
توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکهها از طریق موبایلهای هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکهها استفاده میکنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکهها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را فراهم میکند تا افراد در آن آزادانهتر سخن بگویند یا آن گونه که هیرشی میگوید، کنترل اجتماعی بر آنها کمتر میشود. پایینتر بودن کنترل اجتماعی میتواند منجر به افزایش تولید محتوای مبتذل در توئیتر گردد. بنابراین فهم نقش توئیتر در بکارگیری محتوای مبتذل به عنوان امری ناهنجار و قبیح ضرورت دارد تا تأثیرات هنجاری استفاده آن بر کاربرانش سنجیده شود. در این پژوهش محتوای توئیتر، با استفاده از دادهکاوی بر اساس کلیدواژهها و با روش توصیفی- آماری از سال 88 تا 96 مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از دادهکاوی بر روی 82 میلیون توئیت، نشان میدهد که اگرچه توئیتهایی با مضامین مبتذل در سالهای اولیه استفاده از توئیتر، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفته است، اما پس از سال 92 میزان استفاده از این مضامین به نرخ نسبتا ثابتی رسیده و در مجموع نیز تنها حدود 3 تا 4 درصد از کل توئیتها را شامل شده است. در نتیجه برخلاف فرضیه اولیه، توئیتر باعث قبحزدایی از این نوع مضامین نشده است که علت این امر میتواند شکلگیری یک هنجار جدید در این اجتماع مجازی و افزایش کنترل اجتماعی غیر رسمی به دنبال حضور کاربران با نام و نشان خودشان میباشد. |
کد مقاله | 41003 |
تعداد بازدید | 141 |
|