• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط مراقبت آغوشی مادرانه با پیامدهای نوزادی
تعداد صفحات 11
نویسنده فریناز سعیدی - لیلا ولی‌زاده
مشخصات نشریه  پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 27
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 79-69
زبان فارسی
کلید واژه کودکان نارس  مراقبت مادرانه  نوزادان نارس  مراقبت آغوشی  مراقبت مادرانه آغوشی  پیامدهای نوزادی  
چکیده مقدمه: یکی از بهترین و موثرترین راه ها در مراقبت و پیشگیری از عوارض نامطلوب در نوزادان نارس بستری، درگیری فعالانه مادران در امر مراقبت آغوشی از نوزاد نارس می­ باشد. مطالعه حاضر با هدف ارتباط بین مراقبت آغوشی مادرانه و پیامدهای نوزادان نارس می ­باشد.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی بر روی 600 نوزاد و مادرشان انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس بود. به همه مادران در روز اول ورود به بخش مراقبت های ویژه نوزادان اهمیت مراقبت آغوشی آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای که شامل اطلاعات فردی مادر، نوزاد و پیامدهای نوزادی بود. داده ها بعد از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS16 گردید و مادران از نظر حضور بیش از دوبار در روز (330 نفر) و حداکثر یکبار در روز (270 نفری) به دو تقسیم گردید.
نتایج: بین متغیر های دموگرافیک مادری و نوزادی در دو گروه اختلاف معناداری وجود نداشت. اما در پیامدهای نوزادی مانند وزن گیری نوزاد، طول مدت بستری نوزاد، میزان بستری مجدد نوزاد، اکسیژن تراپی نوزاد، سپسیس نوزادی، وابستگی نوزاد به اکسیژن و افت قند خون در گروه 1 (حضور بیش از دوبار) به طور معناداری در مقایسه با گروه 2 (حضور حداکثر یکبار) کاهش یافت (P 0.05 )
نتیجه گیری: تشویق و ترغیب مادران برای اجرای فرآیند مراقبت آغوشی منجر به اثرات مثبت بالقوه و بالفعل بر روی نوزادان نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه می­ شود.

کد مقاله 41002
تعداد بازدید 116

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397