• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری
تعداد صفحات 12
نویسنده مهرسا کریم‌زاده - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی - حسین داوودی - حسن حیدری
مشخصات نشریه  پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 27
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 12-1
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  رفتار فرزندان  مشکلات رفتاری کودکان  بار روانی  خودکارآمدی  اختلالات رفتاری  روان‌شناسی مثبت‌گرا  برنامه والدگري مثبت  ناگویی هیجانی  والدگری  اختلال رفتاری فرزندان  الیگودرز (شهرستان)  خودکارآمدی والدینی  الگوهای والدگری  آموزش والدگری مثبت  
چکیده مقدمه : مشکلات رفتاری کودکان به‌عنوان رفتارهای مقابله ‏ای و برون نمود توصیف می‏ شوند و غالباً متوجه دیگران از جمله؛ مادر به عنوان مراقب اصلی هستند تا خود کودک. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی والدگری مثبت بر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری انجام شد.
روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش مادران کودکان با اختلالات مشکلات رفتاری شهر الیگودرز در نیمه اول سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان ان ها مادران 30 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه ازمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای آموزش والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی والدینی دومکا (1996)، ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، مقیاس بار روانی پای وکویر (1984) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1998) ـ فرم والدین بودند. داده‏ ها در این بخش با روش تحلیل واریانس آمیخته، آزمون شاپیروویلک، آزمون ماچلی و آزمون لوین با کمک نرم ‏افزار SPSS نسخه 22 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان دادکه در مرحله پس آزمون بین آنها از نظر هر سه متغیر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر،آموزش برنامه والدگری مثبت باعث افزایش خودکارآمدی و p < ۰/۰۵) ۱۱/۶ F = ) کاهش ناگویی هیجان, p < ۰/۰۵). ۲۳/۱۶ = ) و کاهش بار روانی (F = ۸/۰۱, P < ۰.۰۵) در مادران کودکان با مشکلات رفتاری شد.
نتیجه گیری: برنامه والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت با تاکید بر جنبه های روان شناسی مثبت از جمله؛ ارتقای عزت نفس، خودکارآمدی و تقویت جنبه های مثبت در زندگی می تواند به مادرانی که فرزندان دارای مشکلات رفتاری هستند کمک کند.

کد مقاله 41001
تعداد بازدید 116

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397