عنوان | بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه منبع کنترل سلامت بر آگاهی و رفتارهای بهداشت بلوغ و باروری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول فاروج در سال 1396 |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت و بهداشت سال 11 شماره 5 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 755-744 |
کلید واژه | منبع کنترل بلوغ دانشآموزان دختر رفتار دختران بلوغ دختران بلوغ جسمی رفتارهای بهداشتی دختر سال اول دبیرستان تأثیر آموزش بهداشت بلوغ آگاهی دختران دانشآموزان متوسطه اول منبع کنترل سلامت فاروج (شهرستان) |
چکیده |
زمینه و هدف: نوجوانی یکی از مهمترین و حساسترین دوره های زندگی انسان است. یکی از اساسیترین تغییرات این دوره برای فرد تغییرات ناشی از شروع فرآیند بلوغ جسمی است. داشتن اطلاعات کافی از روند بروز این فرآیند کمک شایانی به گذر آسان و بیدغدغه از این دوره بحرانی بویژه در دختران مینماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر منبع کنترل سلامت بر بهداشت بلوغ دختران مقطع متوسطه اول شهرستان فاروج در سال 96 طراحی و اجرا گردید. روش کار: این پژوهش مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بود. 100 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول با تخصیص تصادفی در 2 گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) در مطالعه شرکت نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و زمینه ای در خصوص آگاهی و رفتار دانشآموزان در زمینه بهداشت بلوغ و پرسشنامه منبع کنترل سلامت والستون بود. دانش آموزان قبل از شروع برنامه آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. مداخله در گروه آزمون طی 5 جلسه انجام گرفت. پرسشنامه ها بلافاصله و 3 ماه بعد از انجام مداخله مجدداً برای هر 2 گروه تکمیل گردیدند. میانگین نمرات قبل، بلافاصله و 3 ماه پس از مداخله آموزشی در دو گروه اندازه گیری و مقایسه شدند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل گردیدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمره بهداشت بلوغ دانش آموزان قبل از آموزش در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معناداری نداشت، در حالیکه بلافاصله بعد از آموزش میانگین نمره بهداشت بلوغ در دو گروه تفاوت آماری معناداری داشت (001/0 = p). همچنین همبستگی بین منبع کنترل سلامت بیرونی و نمره بهداشت بلوغ در مرحله بلافاصله بعد از آموزش معنیدار بود (0001/0 = p)، در حالیکه 3 ماه بعد از آموزش با منبع کنترل سلامت درونی همبستگی معناداری داشت (002/0 = p). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه به نظر میرسد مداخله آموزشی تاثیر مثبتی در بهبود بهداشت بلوغ افراد مورد مطالعه بلافاصله بعد از آموزش داشته است، اما با توجه به کاهش میانگین نمرات در گروه آزمون 3 ماه بعد از مداخله، استمرار آموزشها نکته مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد؛ لذا شایسته است آموزش مسائل بلوغ، جهت بهبود رفتارهای بهداشتی دختران در این دوران به طور مرتب مورد تاکید اولیای مدرسه و مربیان قرار گیرد. |
کد مقاله | 41000 |
تعداد بازدید | 265 |
|