• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دلزدگی زناشویی و وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی: تفاوت‌ها در زنان و مردان
تعداد صفحات 8
نویسنده زهرا صباغ - مریم صالح‌زاده - حسن زارعی محمودآبادی
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 5
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1399
محدوده صفحات 300-293
زبان انگلیسی
کلید واژه زنان متأهل  زنان اصفهان  دلزدگی زناشویی  اصفهان  شبکه‌های اجتماعی  مردان متأهل  وابستگی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی  مردان اصفهان  وابستگی به شبکه‌های اجتماعی  
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر، پیش ‌بینی دلزدگی زناشویی بر اساس میزان وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی و تفاوت های آن در زنان و مردان متأهل شهر اصفهان بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی شامل مردان و زنان متاهل شهر اصفهان در سال 1396 بودند. نمونه این پژوهش 300 نفر (شامل 130 مرد و 170 زن) بودند که به روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌های میزان وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی صباغ و دلزدگی زناشویی پاینز مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام و تی مستقل به کمک نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد دلزدگی زناشویی با میزان وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه مثبت معنادار دارد. ابعاد میزان وابستگی هیجانی به شبکه‌های اجتماعی مجازی و کاهش تعاملات بین فردی (346/0 = β و 257/0 = ، 001/0 = P ) پیش‌بینی کننده معنادار دلزدگی زناشویی بود. میانگین نمرات زنان در ابعاد وابستگی روانی و وابستگی هیجانی به شبکه‌های اجتماعی مجازی و دلزدگی زناشویی به طور معنی‌داری بالاتر از میانگین نمرات مردان به دست آمد.
نتیجه گیری: به نظر می رسد میزان وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی نقش مهمی در بروز دلزدگی زناشویی دارد و در نظر داشتن آن در آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج، توصیه می گردد.

کد مقاله 40984
تعداد بازدید 98

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397