عنوان | مقایسه مهارتهای اجتماعی بین فرزندان خانوادههای تک فرزند و چند فرزند |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1399 |
محدوده صفحات | 216-211 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | اشتغال مادران رفتار فرزندان چندفرزندی تحصیلات والدین مشکلات رفتاری کودکان گرگان (شهرستان) کودکان دبستانی اختلالات رفتاری مادر شاغل مهارتهای اجتماعی اختلال رفتاری فرزندان خانوادههای تک فرزند خانوادههای چند فرزند تک فرزندی مدرک تحصیلی غیر تک فرزندان مهارتهای اجتماعی فرزندان کفایت تحصیلی تک فرزندان غیر تک فرزندی |
چکیده |
مقدمه: با توجه به افزایش نرخ خانواده های تک فرزند، این مطالعه با هدف مقایسه مهارت های اجتماعی بین فرزندان خانواده های تک فرزند با خانواده های چند فرزند انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 2016 در مدارس ابتدایی گرگان انجام شد. شرکت کنندگان شامل 336 کودک 9 تا 12 ساله بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت توسط والدین و معلمان تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS، آزمون t و آمار ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه 366 کودک 9 تا 12 ساله (150 دختر و 216 پسر) وارد شدند. در میان این کودکان، 163 نفر تک فرزند بودند و 203 نفر از آنها حداقل یک خواهر و برادر داشتند. مهارت های اجتماعی در فرم ویژه معلم، تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان داد (01/0 > P). میانگین نمره مشکلات رفتاری و کفایت تحصیلی در هر دو فرم والدین و معلم، تفاوت معنی داری بین دو گروه نداشت. کودکانی که والدینی با مدرک تحصیلی بالاتر و مادران شاغل داشتند دارای نمرات بالاتری در کفایت تحصیلی بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، نمرات مهارت های اجتماعی در فرزندان خانواده های چند فرزند بیشتر از فرزندان تنها است. کودکانی که دارای والدین با تحصیلات بالا هستند، از کفایت تحصیلی بالاتر و مشکلات رفتاری کمتری نسبت به همسالان خود با والدین با تحصیلات پایین برخوردار هستند. |
کد مقاله | 40982 |
تعداد بازدید | 77 |
|