• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه مهارت‌های اجتماعی بین فرزندان خانواده‌های تک فرزند و چند فرزند
تعداد صفحات 6
نویسنده فیروزه درخشان پور - عفیفه خسروی - آزاله خواجوی - نجمه شاهینی - لیلا کاشانی - زنیره سلیمی
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1399
محدوده صفحات 216-211
زبان انگلیسی
کلید واژه اشتغال مادران  رفتار فرزندان  چندفرزندی  تحصیلات والدین  مشکلات رفتاری کودکان  گرگان (شهرستان)  کودکان دبستانی  اختلالات رفتاری  مادر شاغل  مهارت‌های اجتماعی  اختلال رفتاری فرزندان  خانواده‌‌های تک فرزند  خانواده‌های چند فرزند  تک‌ فرزندی  مدرک تحصیلی   غیر تک فرزندان  مهارت‌های اجتماعی فرزندان  کفایت تحصیلی  تک فرزندان  غیر تک فرزندی  
چکیده مقدمه: با توجه به افزایش نرخ خانواده های تک فرزند، این مطالعه با هدف مقایسه مهارت های اجتماعی بین فرزندان خانواده های تک فرزند با خانواده های چند فرزند انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 2016 در مدارس ابتدایی گرگان انجام شد. شرکت کنندگان شامل 336 کودک 9 تا 12 ساله بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت توسط والدین و معلمان تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS، آزمون t و آمار ANOVA تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: در این مطالعه 366 کودک 9 تا 12 ساله (150 دختر و 216 پسر) وارد شدند. در میان این کودکان، 163 نفر تک فرزند بودند و 203 نفر از آنها حداقل یک خواهر و برادر داشتند. مهارت های اجتماعی در فرم ویژه معلم، تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان داد (01/0 > P). میانگین نمره مشکلات رفتاری و کفایت تحصیلی در هر دو فرم والدین و معلم، تفاوت معنی داری بین دو گروه نداشت. کودکانی که والدینی با مدرک تحصیلی بالاتر و مادران شاغل داشتند دارای نمرات بالاتری در کفایت تحصیلی بودند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، نمرات مهارت های اجتماعی در فرزندان خانواده های چند فرزند بیشتر از فرزندان تنها است. کودکانی که دارای والدین با تحصیلات بالا هستند، از کفایت تحصیلی بالاتر و مشکلات رفتاری کمتری نسبت به همسالان خود با والدین با تحصیلات پایین برخوردار هستند.

کد مقاله 40982
تعداد بازدید 77

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397