عنوان | تعیین اثربخشی برنامه آموزشی شناختی رفتاری مبتنی بر تصویر بدن بر رضایت و عملکرد جنسی دانشجویان زن متأهل |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
محدوده صفحات | 55-35 |
کلید واژه | دانشجویان متأهل زنان دانشجو رضایت جنسی تصویر بدنی عملکرد جنسی زنان نارضایتی از تصویر بدنی عملکرد جنسی دانشجویان زن متأهل برنامه آموزشی شناختی رفتاری |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی شناختی رفتاری مبتنی بر تصویر بدن بر رضایت و عملکرد جنسی دانشجویان زن متأهل بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان زن متاهل شاغل در رشته های علوم انسانی بود که از بین آنها دانشکدههای (روانشناسی و علوم تریبتی، علوم اجتماعی و اقتصاد) که از تصویر بدن خود ناراضی بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به هدف پژوهش کسانی که بر طبق پرسشنامه چنـد بعـدی بدن- خود نمره متوسط یا پایین تر از آن را دریافت نمودند، انتخاب و از این بین افرادی که در پرسشنامههای رضایت جنسی لارسون و عملکرد جنسی زنان نمره متوسط به پایین را کسب کردند، تعداد 30 (15 نفر گروه آزمایش- 15 نفر گروه گواه) نفر برای شرکت در برنامه آموزشی شناختی- رفتاری تصویر بدن، انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در میزان افزایش رضایت و عملکرد جنسی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0 > P). بنابراین برنامه آموزشی شناختی- رفتاری مبتنی بر تصویر بدن با اصلاح تصویر بدن منفی میتواند منجر به افزایش عملکرد و رضایت جنسی دانشجویان زن متأهل گردد. |
کد مقاله | 40969 |
تعداد بازدید | 172 |
|