عنوان
|
مقایسه اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی و فرزندپروری ذهن آگاهانه بر روابط والد کودک و علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
عبدالحسین شمسی - امیر قمرانی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
132-99 |
کلید واژه
|
فرزندپروری اصفهان اختلال بیش فعالی کم توجهی رابطه والد فرزند کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه دانشآموزان پسر فرزندپروری ذهن آگاهانه کودکان پسر مهارت سازماندهی فرزندپروری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی و فرزندپروری ذهنآگاهانه بر روابط والد کودک و علائم کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی بود. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بود. جامعهآماری شامل کلیه کودکان 8-10 سال با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی هستند که در سال 1397-1398 در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند در این پژوهش 45 دانشآموز پسر با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV)، مبتلا به اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی تشخیص دادهشدند به صورت نمونهگیریخوشهای چندمرحلهای انتخابشدند. یک گروه آزمایش 11 جلسه آموزش فرزندپروری مبتنی بر مهارت هایسازماندهی وگروه آزمایش دیگر 8 جلسه فرزندپروریذهن آگاهانه دریافتکردند. در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV) و مقیاس رابطه والد- کودک (CPRS) بر روی آنها اجرا گردید. دادهها با استفاده از تحلیلواریانس با اندازهگیریمکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشانداد که فرزندپروری ذهنآگاهانه در مقایسه با فرزندپروری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر روابط والد-کودک در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشتهاست و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقیمانده است (05/0 P ≤ ). همچنین فرزندپروری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر نارساییتوجه و نیز نارساییتوجه/ بیشفعالی کل در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشتهاست و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است ( 05/0 P ≤ ). اما فرزندپروری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر روی علائم بیشفعالی/تکانشگری تاثیر معناداری نداشتهاست ( 05/0 P ≥ ). این مطالعه با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و فرزندپروریمبتنی بر مهارتهایسازماندهی به عنوان یک مداخله، نتایج امیدوارکنندهای بر بهبود روابط والد-کودک و کاهش علائم کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی ارائه میدهد.
|