عنوان | مقایسه وضعیت خستگی از دلسوزی در آموزگاران مدارس آموزش ویژه شهر همدان بر اساس سن، جنسیت و تحصیلات |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 206-189 |
کلید واژه | تحصیلات سن همدان معلمان زن معلمان مرد تحصیلات معلمان خستگی از دلسوزی آموزگاران مدارس ویژه |
چکیده |
آموزش در مدارس ویژه دشواریها و ویژگیهای خاص خود را دارد. از این رو، هدف این پژوهش مقایسۀ وضعیت خستگی از دلسوزی در آموزگاران مدارس آموزش ویژه شهر همدان (شامل ناتوانی هوشی، اختلال یادگیری ویژه، نابینا، ناشنوا، و اوتیسم) بر اساس سن، جنسیت و تحصیلات بود. روش پژوهش همبستگی بود. 100 نفر از آموزگاران مدارس ویژه شهر همدان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامۀ 40 گویهای خستگی از دلسوزی (پرتنوی، 1996) را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، ضریب همبستگی، و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین خستگی از دلسوزی و سن همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 > P و 7/0 = r). اما بین تحصیلات با خستگی از دلسوزی همبستگی معناداری به دست نیامد (05/0 < P). تفاوت بین خستگی از دلسوزی آموزگاران زن و مرد مدارس ویژه معنادار بود؛ همچنین بین آموزگاران دانشآموزان گروههای ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه با آموزگاران دانشآموزان گروههای ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا از نظر خستگی از دلسوزی تفاوت معنادار به دست آمد (05/0 > P). بنابراین، خستگی از دلسوزی با سن رابطۀ معنادار داشت، اما با تحصیلات ارتباط معناداری نداشت. خستگی از دلسوزی در بین آموزگاران آموزشگاههای گروههای ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا به طور معناداری بالاتر از گروههای ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه است. پس توجه به سن آموزگاران و نیز گروه دانشآموزان استثنایی که آموزگار با آنان کار میکند، اهمیت بیشتری در خستگی از دلسوزی دارد. |
کد مقاله | 40966 |
تعداد بازدید | 121 |
|