عنوان
|
تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجی گری راهبردهای فراشناختی |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
جمال شیخ احمدی - فرزاد زندی - مریم اکبری - یحیی یاراحمدی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 16 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
305-281 |
کلید واژه
|
سازگاری اجتماعی عملکرد خانواده دانشجویان پرستاری راهبردهای فراشناختی خودکارآمدی تحصیلی فراشناخت مدل ساختاری باورهای خودکارآمد دانشجویان کارشناسی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کردستان
|
چکیده
|
از آنجا که زندگی به طور مداوم در حال تغییر است و انسان با چالش های تازه و زیادی روبه رو می شود، بنابراین سازگاری با خود و محیط اطراف برای موجود زنده یک ضرورت می باشد. هدف از این تحقیق تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجی گری راهبردهای شناختی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری دانشجویان پرستاری (کارشناسی- ارشد) دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده که جمعاً 830 نفر می باشد و بر اساس جدول مورگان و از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه 220 نفر (110 نفر پسر، 110 نفر دختر) نمونه انتخاب شده است. نتایج به دست آمده، مناسب بوده مدل ساختاری سازگاری اجتماعی با عملکرد خانواده و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری راهبردهای فراشناختی بر روی دانشجویان پرستاری را با داده های تجربی را نشان داد. تحلیل ساختاری همچنین نشان داد که دو متغیر عملکرد خانواده و باورهای خودکارآمدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق فراشناخت دانشجویان بر روی سازگاری اجتماعی دانشجویان تأثیر معناداری دارد و متغیر فراشناخت نیز به صورت مستقیم بر روی سازگاری اجتماعی دانشجویان تأثیر معناداری دارد. نظر به تأثیرگذاری عوامل محیطی که خود همیشه در حال تغییر مداوم است، توجه به توانایی سازگاری با این شرایط، بایسته است، در نتیجه توجه به علل تأثیرگذار بر سازگاری اجتماعی، ضروری است.
|