• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی شیوع و عوامل مؤثر بر رفتار تک فرزندی در بین زنان: مطالعه موردی در استان فارس
تعداد صفحات 9
نویسنده سراج الدین محمودیانی گیلان
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 1
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1399
محدوده صفحات 117-109
کلید واژه زنان شاغل  باروری زنان  فرزندآوری  اشتغال زنان  تحصیلات زنان  تحصیلات دانشگاهی  وضعیت اشتغال  فارس (استان)  زنان 15-49 ساله  وضعیت اشتغال زنان  خانواده‌‌های تک فرزند  تک‌ فرزندی  وضعیت مسکن  رفتار فرزندآوری  علل تک فرزندی  
چکیده مقدمه: تک ­فرزندی به منزله عاملی در باروری خیلی پایین، می ­تواند جمعیت را در آینده با مشکل نرخ رشد منفی و عدم جایگزینی روبرو سازد. در مطالعه حاضر تلاش شد که شیوع و تعیین­ کننده­ های رفتار تک­ فرزندی در بین زنان استان فارس مطالعه شود.
مواد و روش کار: تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل ثانویه 2 درصد از داده­ های خام سرشماری سال 1395 انجام شد. جامعه آماری شامل زنان دارای همسر 49-15 ساله­ با حداقل یک فرزند بود که تعداد 15076 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفت. مشخصه­ های فردی و سکونتی به­ عنوان متغیرهای مستقل استفاده شدند. برای تحلیل داده­ ها از نرم افزار SPSS نسخه 20 بهره برد شده است.
یافته ها: احتمال تک­ فرزندی در بین زنان با تحصیلات دانشگاهی و شاغل بیشتر از زنان با دیگر سطوح تحصیلی و خانه­ دار بود. سکونت در منازل آپارتمانی، استیجاری و نیز افزایش تعداد خانوارهای ساکن در یک مکان احتمال تک ­فرزندی را به­ طور معنی­ دار افزایش داده است. افزایش مساحت زیربنای واحد مسکونی به کاهش معنی­ دار در احتمال تک­ فرزندی انجامیده است.
نتیجه گیری: یکی از سیاست­ های لازم جمعیتی برای تحقق باروری بالاتر از یک ­فرزند و رسیدن به باروری سطح جانشینی در استان، توجه به سیاست­ های حوزه مسکن خواهد بود. تداوم روند وضعیت فعلی مسکن می­ تواند سطح فعلی فرزندآوری استان را به سمت شیوع بیشتر تک ­فرزندی سوق دهد.

کد مقاله 40946
تعداد بازدید 134

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397