عنوان | اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 107-91 |
کلید واژه | فرزندپروری اضطراب اضطراب کودکان اضطراب فرزندان استرس فرزندپروری آموزش فرزندپروری فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد اهواز (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران بود. مواد و روش کار: جامعه پژوهش، کودکان 7 تا 12 ساله اهوازی با نشانه های اضطراب بودند که بدین منظور سه کودک 7 تا 12 ساله با نشانه های اضطراب به همراه مادرانشان، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. کارایی پروتکل آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در طی سه مرحله (خط پایه، درمان 12 جلسه ای و پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسشنامه های اضطراب کوکان اسپنس- فرم والد و فرم کوتاه پرسشنامه استرس فرزندپروری آبیدین مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. از جمله مهمترین متغیرهای تحلیل دیداری، تغییرات روند، تعییرات جهت، PND و POD بود. یافته ها: شاخص های تغییر پایای مادران و کودکان نشان داد که شاخص همه آزمودنی ها در مرحله پیگیری به جز در مادر و کودک سوم معنادار بوده است. بررسی درصدهای بهبودی آزمودنی ها نشان داد که تغییرات درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا هماهنگ و همسو با هم است. نتیجه گیری: آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با افزایش پذیرش، ذهن آگاهی و حرکت در جهت ارزش های فرزندپروری والدین می تواند باعث کاهش استرس فرزندپروری آنها و اضطراب کودکان شود. |
کد مقاله | 40945 |
تعداد بازدید | 203 |
|