عنوان
|
اثربخشی برنامه والدگری ذهن آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
شهروز نعمتی - رحیم بدری گرگری - شهرام واحدی - زهره نوری |
مشخصات نشریه
|
کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 78 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
76-67 |
کلید واژه
|
تهران اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه والدگری خودتنظیمی هیجانی والدگری ذهن آگاهانه
|
چکیده
|
هدف: این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد. روش: طرح حاضر شبه آزمایشی، پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در سال تحصیلی 1397 - 1398 شهر تهران بود که تعداد 30 نفر از مادران کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (بر اساس مصاحبه بالینی و تکمیل مقیاس کانرز والدین) به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس کارکردهای اجرایی بریف استفاده شد. سپس برنامه آموزشی والدگری ذهن آگاهانه در هشت جلسه دو ساعته برای آنها اجرا گردید. یافته ها: تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله والدگری ذهن آگاهانه منجر به ارتقاء معنادار نمرات خود تنظیمی هیجانی شد. نتایج: نتایج این پژوهش نشان می دهند که والدگری ذهن آگاهانه بر افزایش خودتنظیمی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تاثیر دارد. همچنین روش والدگری ذهن آگاهانه والدین می تواند موجب کاهش میزان اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شود. به واسطه موثر بودن برنامه والدگری ذهن آگاهانه بر افزایش خودتنظیمی هیجانی، طراحی و مداخله این برنامه برای والدین دارای کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی و سایر گروه های نارسایی های تحولی پیشنهاد می شود.
|