عنوان | پیش بینی اهمال کاری بر اساس الگوهای ارتباطی، رابطه والد فرزندی و تأثیر آن بر آموزش الگوهای رفتاری دانشجویان |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | توسعه آموزش جندي شاپور - دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سال 11 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 924-912 |
کلید واژه | الگوهای رفتاری جهتگیری ارتباطی گفت و شنود الگوی ارتباطی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن رابطه والد فرزند جهتگیری ارتباطی همنوایی اهمال کاری الگوی ارتباطی خانواده |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اهمال کاری بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده، رابطه والد- فرزندی و الگوهای رفتاری دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که در قالب طرح پژوهش همبستگی، تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای از بین آنان انتخاب شدند و مقیاس اهمال کاری تاکمن، مقیاس الگوهای ارتباطات خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، مقیاس ارزیابی رابطه والد-فرزند فاین، مورلند، و اسچووبل و مقیاس الگوهای رفتاری فریدمن و روزنمن را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که تنها 2 مؤلفه جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی از متغیر الگوهای ارتباطی با متغیر اهمالکاری همبستگی معنادار دارند. متغیر گفت و شنود با متغیر اهمالکاری همبستگی مثبت و معنادار دارد، به عبارت دیگر، با افزایش در این متغیر نمره اهمالکاری افزایش مییابد که حاکی از اهمالکاری پایین است، اما، برعکس، همبستگی متغیر جهت گیری همنوایی با اهمالکاری منفی و معنادار است که حاکی از اهمالکاری بالاست. بین متغیرهای رابطه والد- فرزندی و الگوهای رفتاری با اهمال کاری همبستگی معنی داری یافت نشد. نتیجه گیری کلی حاکی از آن بود که اهمال کاری بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده قابل پیش بینی است. |
کد مقاله | 40922 |
تعداد بازدید | 183 |
|