عنوان | تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی طلاق |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 51-41 |
کلید واژه | تهران زنان متقاضی طلاق ذهن آگاهی زنان شهر تهران تنظیم شناختی هیجان طلاق سبکهای شناختی تنظیم هیجان آموزش ذهن آگاهی مقاومت روانشناختی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان متقاضی طلاق شهر تهران در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بود که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش ذهنآگاهی دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مقاومت روانشناختی (کانر و دیویدسون، 2003) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) بودند و دادهها با روش اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی طلاق شد و نتایج آموزش در مرحله پیگیری دو ماهه نیز باقی ماند (05/0 p < ). با توجه به اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر مقاومت روانشناختی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان، برنامهریزی برای استفاده از آن توسط درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت میتواند موثر واقع شود. |
کد مقاله | 40908 |
تعداد بازدید | 138 |
|