عنوان
|
مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان ساکن در خوابگاههای سازمان کمیته امداد و خانههای کودکان بی سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
جواد کیهان - سارا محمد مرادی نقده - فاضل قانع قره باغ |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی تربیتی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
محدوده صفحات
|
81-67 |
کلید واژه
|
سازمان بهزیستی حمایت اجتماعی کودکان بیسرپرست پیشرفت تحصیلی حمایت اجتماعی ادراک شده امید دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان آذربایجان غربی کمیته امداد امام خمینی (ره) دانشآموزان بیسرپرست مددجویان کمیته امداد کودکان بیسرپرست نگهداری شده در مراکز دانشآموزان بدسرپرست حمایت ادراک شده دانشآموزان ساکن خوابگاههای سازمان کمیته امداد کودک بدسرپرست
|
چکیده
|
هدف تحقیق حاضر، مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانههای کودکان بیسرپرست و بدسرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانههای کودکان بیسرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشند. روش نمونهگیری با توجه به محدودیت جامعه آماری تمام شماری می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده چندبعدی زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه امید اسنایدر (1991) و کارنامه تحصیلی دانش آموزان در پایان نیم سال تحصیلی استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که بین گروهها از لحاظ میزان برخورداری از حمایت اجتماعی ادراکشده و امید تفاوت معنیداری وجود دارد. طوری که بچههای بیسرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی از حمایت اجتماعی ادراکشدهی خوبی نسبت به دانش آموزان ساکن در خوابگاه های کمیته امداد بهرهمند هستند. اما، امید دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد بهصورت معنیداری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد بهصورت معنیداری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است.
|