عنوان
|
اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
حسین متین - ناصر یوسفی - محیا سلگی - مژگان حیاتی |
مشخصات نشریه
|
ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
94-78 |
کلید واژه
|
فرزندپروری همدان رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک ناتوانی یادگیری ايماگوتراپی آموزش فرزندپروری فرزندپروری هشیار
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح مورد استفاده پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر همدان در سال 1398 بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش فرزندپروری هشیار را در 4 بخش به تعداد 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند، درحالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه تعامل والد فرزند پیانتا (1994) بود. اطلاعات پژوهش با استفاده از روش کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که فرزندپروری هشیار تأثیر معناداری بر تعامل و همچنین خرده مقیاسهای تعارض، نزدیکی و وابستگی مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری داشت (001/0 > p). پیشنهاد میشود از این روش برای آگاه کردن والدین در زمینه برقراری ارتباط هشیار با فرزندان خود استفاده شود.
|