عنوان | واکاوی عوامل مؤثر بر ترک تحصیل دختران روستایی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد: مورد استان کردستان |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تدریس پژوهی - دانشگاه کردستان سال 8 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 194-171 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر آموزش دختران دختران روستایی عوامل مؤثر دسترسی به آموزش مناطق روستایی ترک تحصیل کردستان (استان) آموزش دختران روستایی نظریه زمینهای عدالت آموزشی توسعه آموزشی کلاترزان (روستا) موچش (روستا) |
چکیده |
یکی از مسائل مشهود در برخی از نواحی روستایی کشور، عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی است. موضوعی که چالش آور و بغرنج است. چرا که فرد از تحصیل و کسب پیشرفت های متعاقب زندگی محروم می ماند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل موثر بر ترک تحصیل دختران در مدارس مناطق روستایی (کلاترزان و موچش) استان کردستان به انجام رسید. از روش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده شد. افراد مشارکتکننده 19 دانش آموز دختر که بهصورت هدفمند و ملاک محور انتخاب بر مبنای شاخص اشباع نظری مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. بعد از پیادهسازی متن مصاحبههای کیفی و استخراج دیدگاه مصاحبهشوندگان، محتوای متون مصاحبه ها بر اساس شیوه کد گذاری (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شد. برای اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. یافتههای پژوهش از 7 مقوله اثرگذار بر ترکتحصیل دختران روستایی حکایت دارد که شامل عوامل اقتصادی و معیشتی، عوامل محیط آموزشی، تعاملات معلم و شاگردان، ساختار معیوب خانواده، زمینه های فرهنگی و ارزشی، آسیب های تحصیلی و نگرش منفی به کارکرد سواد است، که در قالب عوامل علی، مداخله ای و زمینه ای راهبردها و پیامدها بصورت مدل نهایی ارائه شده است. درنتیجه ضعف این عوامل که موجب ترک تحصیل دختران شده، بهبود عوامل استنتاجی از یافته های این پژوهش که در قالب مدلی ارائه شده است، پیشنهاد می شود. |
کد مقاله | 40858 |
تعداد بازدید | 237 |
|