عنوان
|
وارسی مسیر رابطه میان مهارتهای ارتباطی، سازگاری فردی و مؤلفههای روانشناسی مثبتنگر در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان مشهد |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
وحید نسائی - فرهاد کهرازیی - علی فرنام - محمدعلی فردین |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
153-138 |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر مهارت ارتباطی سازگاری مشهد دانشجویان پسر سازگاری فردی روانشناسی مثبتنگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حالات روانشناختی مثبت
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پذیری مهارتهای ارتباطی و سازگاری فردی با توجه به مؤلفههای روانشناسی مثبت نگر در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۹۸ است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه ۳۱۴، دانشجو (۱۸۲ مرد و ۱۳۲ زن)، به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای حالتهای روانشناختی مثبت، (رجائی، خوی نژاد، نسائی، ۱۳۹۱)، مهارتهای ارتباطی، (جرابک، ۲۰۰۴) و سازگاری (بل، ۱۹۶۱) ) بود که از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده اند. دادههای این تحقیق از روش تحلیل مسیر و با بهره گیری از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مسیر تبیین مهارتهای ارتباطی بر اساس سازگاری با نقش میانجی مؤلفههای توکل به خدا، قدردانی و بخشش معنادار شده است. این یافتهها بیانگر لزوم توجه به حالتهای روانشناختی مثبت در تبیین سطوح ارتباطی دانشجویان است. همچنین، در تبیین این یافته میتوان گفت سازگاری به عنوان یک متغیر اثرگذار بر مهارتهای ارتباطی از طریق مؤلفههای روانشناسی مثبت مکانیسم اثر دارد.
|