• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی مدلی از اثر واسطه‌ای کیفیت دلبستگی در رابطه میان باورهای دانش‌آموزان نوجوان دختر درباره طلاق والدین و راهبردهای مقابله با استرس
تعداد صفحات 22
نویسنده مجید اعلمی - سعید ایمانی - علیرضا نوروزی - کیومرث  بشلیده
مشخصات نشریه  مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 40
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 119-98
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  نوجوانان تهرانی  راهبردهای مقابله‌ای  تهران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دختر سال اول دبیرستان  کیفیت دلبستگی  شیوه مقابله اجتناب‌مدار  طلاق والدین  دانش‌آموزان دبیرستانی  دلبستگی به والدین  دلبستگی به همسالان  سبک‌های مقابله با استرس  طلاق  نوجوانان دبیرستانی  باورهای دانش‌آموزان   دانش‌آموزان نوجوان  باورهای دختران  خودسرزنشی  طراحی مدل  دانش‌آموزان متوسطه اول  مدل‌یابی  مقابله با شرایط پر استرس  باورهای کودکان درباره طلاق والدین  سرزنش مادر  
چکیده طلاق یکی از معضلات بزرگ جوامع امروزی است. نگرانی های زیادی به دلیل اثرات مخرب همه جانبه آن در نوجوانان، ایجاد نموده است. عمده این اثرات ناشی از تغییر باورهایست که می تواند بر راهبردهای مقابله با استرس طلاق موثر باشد. کیفیت دلبستگی نقش کلیدی در نوع بکارگیری راهبردهای مقابله با استرس دارد، هدف از پژوهش آزمون اثر واسطه‌ای کیفیت دلبستگی در رابطه میان باورهای دانش آموزان نوجوان دختر درباره طلاق والدین و راهبردهای مقابله با استرس بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 242 دانش آموز دختر مقطع اول متوسطه شهر تهران بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به مقیاس باورهای کودکان درباره طلاق والدین (CBAPS)، مقیاس کیفیت دلبستگی به والد (مادر یا پدر) و همسال (IPPA)، مقیاس راهبردهای مقابله با شرایط پر استرس (CISS) پاسخ دادند. مطالعه حاضر به منظور آزمون اثر واسطه‌ای از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین باورهای دانش آموزان درباره طلاق والدین با کیفیت دلبستگی و راهبردهای مقابله با استرس منفی و معنادار بود. همچنین، در این مدل رابطه بین کیفیت دلبستگی با راهبردهای مقابله با استرس نیز منفی و معنادار بود. نتایج نشان داد مدل مفروض بعد از اصلاح دارای برازش قابل قبولی است. نتایج کلی نشان داد از یکسوی، سرزنش خود و سرزنش مادر در باورهای نوجوانان درباره طلاق تاثیر بسزایی داشته و بیشترین اثر را از پدیده طلاق می گیرند و از سوی دیگر کیفیت دلبستگی به والد نقش مهمتری نسبت به دلبستگی به همسال در ایجاد شرایط مناسب تر بعد از طلاق ایفا می نماید و راهبرد مقابله‌ای اجتنابی پرکاربردترین نوع مقابله در نوجوانان متاثر از طلاق می باشد.

کد مقاله 40829
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397