عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با آموزش تنظیم هیجان بر کاهش هیجان خواهی و خودآسیبرسانی در نوجوانان مستعد اعتیاد ساکن در مراکز شبه خانواده |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
جهانگیر کاشفی نیشابوری - زهرا افتخار صعادی - غلامرضا پاشا - علیرضا حیدرئی - بهنام مکوندی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 16 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
126-111 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اعتیاد نوجوانان نوجوانان تهرانی شناخت درمانی تنظیم هیجانی هیجان خواهی تهران ذهن آگاهی آموزش شناختی درمانی اعتیاد نوجوانان مراکز شبه خانواده آمادگی اعتیاد درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی استعداد اعتیاد خودآسیبرسانی آموزش تنظیم هیجان استعداد اعتیاد نوجوانان
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با تنظیم هیجان بر هیجانخواهی و خودآسیبرسانی در نوجوانان مستعد اعتیاد انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری بود. تعداد 45 نفر از نوجوانان ساکن در مراکز شبه خانواده اداره بهزیستی شهر تهران با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در قالب دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارش شدند. هر یک از گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش داده شد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. دادهها با پرسشنامههای آمادگی به اعتیاد وید و بوچر، هیجانخواهی آرنت و خودآسیبرسانی کلونسکی و گلن جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در مقایسه با شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی تأثیر بیشتری بر کاهش هیجانخواهی و خودآسیبرسانی دارد و این تأثیر در دوره پیگیری ماندگار است (05/0 > p). بر اساس یافتهها، جهت کاهش مشکلات روانشناختی نوجوانان مستعد اعتیاد از روشهای شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و آموزش تنظیم هیجان در قالب کارگاههای آموزشی و درمانی استفاده گردد.
|