• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی آموزش برنامه آمادگی پیش از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری بر باورهای محدودکننده انتخاب همسر در دانش‌آموزان دختر
تعداد صفحات 22
نویسنده غلامرضا  رجبی - سهیلا قیصری - عباس امان الهی - منصور سودانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي كاربردي روانشناختي - دانشگاه تهران شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 22-1
زبان فارسی
کلید واژه همسرگزینی  دانش‌آموزان دختر  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  رویکرد آدلر  پیش از ازدواج  دانش‌آموزان دبیرستانی  آموزش پيش از ازدواج  برنامه‌های آموزشی  باورهای محدودکننده   باورهای محدودکننده انتخاب همسر   آلفرد آدلر  جم (شهرستان)  
چکیده این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه آمادگی پیش‌ از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری بر باورهای محدود کننده انتخاب همسر در دانش­ آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان جم در سال تحصیلی 98-1397 در یک طرح نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. تعداد 52 دانش‌آموز بر اساس نمره 1.5 انحراف معیار بالاتر از میانگین در مقیاس باورهای محدودکننده انتخاب همسر به‌صورت داوطلب انتخاب و به ‌روش تصادفی در دو گروه آموزش (26 نفر) و کنترل (26 نفر) گمارده شدند. شرکت‌کننده‌های گروه آزمایش هفت نشست 90 دقیقه‌ای، تحت آموزش پیش‌ از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری قرار گرفتند و در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری به‌ مقیاس باورهای محدودکننده انتخاب همسر (CBMSS) پاسخ دادند. داده‌ها به روش آماری تحلیل واریانس مکرر (آمیخته) و با استفاده از نرم افزار آماری 22-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش پیش‌ از ازدواج به‌ شیوه برنامه آمادگی پیش‌ از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری، باعث کاهش پنج تا از شش باور محدودکننده انتخاب همسر مانند «هم‌خوابی»، «یکی و تنها یکی»، «متضادها یکدیگر را کامل می‌کنند»، «آرمان­گرایی» و «آسانی تلاش» در شرکت‌کننده‌های گروه آموزشی نسبت به‌ شرکت‌کننده‌های گروه کنترل شده است و این آموزش تأثیری در باور «اطمینان کامل» نداشت. بنابراین، بر اساس یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش آمادگی پیش‌ از ازدواج به‌ویژه در دوران نوجوانی، می‌تواند بسیاری از باورهای غیرمنطقی و غیرواقعی را در آنان کاهش دهد و به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه از بسیاری از مشکلات بعدی در زندگی زناشویی جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

کد مقاله 40810
تعداد بازدید 147

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397