عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش برنامه آمادگی پیش از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری بر باورهای محدودکننده انتخاب همسر در دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
غلامرضا رجبی - سهیلا قیصری - عباس امان الهی - منصور سودانی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
22-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
همسرگزینی دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی رویکرد آدلر پیش از ازدواج دانشآموزان دبیرستانی آموزش پيش از ازدواج برنامههای آموزشی باورهای محدودکننده باورهای محدودکننده انتخاب همسر آلفرد آدلر جم (شهرستان)
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه آمادگی پیش از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری بر باورهای محدود کننده انتخاب همسر در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان جم در سال تحصیلی 98-1397 در یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. تعداد 52 دانشآموز بر اساس نمره 1.5 انحراف معیار بالاتر از میانگین در مقیاس باورهای محدودکننده انتخاب همسر بهصورت داوطلب انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آموزش (26 نفر) و کنترل (26 نفر) گمارده شدند. شرکتکنندههای گروه آزمایش هفت نشست 90 دقیقهای، تحت آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری قرار گرفتند و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به مقیاس باورهای محدودکننده انتخاب همسر (CBMSS) پاسخ دادند. دادهها به روش آماری تحلیل واریانس مکرر (آمیخته) و با استفاده از نرم افزار آماری 22-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش پیش از ازدواج به شیوه برنامه آمادگی پیش از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری، باعث کاهش پنج تا از شش باور محدودکننده انتخاب همسر مانند «همخوابی»، «یکی و تنها یکی»، «متضادها یکدیگر را کامل میکنند»، «آرمانگرایی» و «آسانی تلاش» در شرکتکنندههای گروه آموزشی نسبت به شرکتکنندههای گروه کنترل شده است و این آموزش تأثیری در باور «اطمینان کامل» نداشت. بنابراین، بر اساس یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش آمادگی پیش از ازدواج بهویژه در دوران نوجوانی، میتواند بسیاری از باورهای غیرمنطقی و غیرواقعی را در آنان کاهش دهد و بهعنوان یک عامل پیشگیرانه از بسیاری از مشکلات بعدی در زندگی زناشویی جلوگیری بهعمل میآورد.
|