عنوان | اثربخشی بازیهای وانمودی بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان دختر بدسرپرست و بی سرپرست |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 2 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 22-15 |
کلید واژه | بیسرپرست خلاقیت دختران خلاقیت کودکان بیسرپرست دختران بیسرپرست خودکارآمدی بدسرپرست خودکارآمدی دختران خلاقیت کودکان کرج (شهرستان) دختران بدسرپرست کودکان دختر بازیهای وانمودی بازی درمانی وانمودی کودک بدسرپرست |
چکیده |
مقدمه: خلاقیت و خودکارآمدی از ویژگیهای مهم دوران کودکی محسوب میشود و بازی میتواند یکی از راههای بهبود آنها باشد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی بازیهای وانمودی بر خودکارآمدی و خلاقیت کودکان بدسرپرست و بیسرپرست شهرستان کرج انجام شد. روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهآماری را کلیه کودکان هفت تا دوازده ساله تحت حمایت سازمان بهزیستی شهر کرج که بهدلیل بیسرپرستی و بدسرپرستی در دو مرکز مهر یکتا و دست مهربان مادر نگهداری میشدند تشکیل داده است. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند سی کودک انتخاب و در دو گروه پانزده نفره جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان موریس 2001 و پرسشنامه خلاقیت تورنس 1984، آزمون تفکرخلاق فرم A-تصویری استفاده شد. هشت جلسه بازی درمانی وانمودی برای گروه آزمایش ارایه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری و یک متغیری و نرم افزار Spss20 استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد در میانگین نمرات خلاقیت و خودکارآمدی و مولفههای آنها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار وجود دارد (0/05 > P). بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که بازیهای وانمودی توانسته بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان بیافزاید. لذا از بازیهای وانمودی میتوان بهعنوان روشی مناسب در جهت بهبود شاخصهای سلامت ذهنی و روانی، خلاقیت و خودکارآمدی کودکان بدسرپرست و بیسرپرست استفاده کرد. |
کد مقاله | 40801 |
تعداد بازدید | 187 |
|