عنوان | اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 586-577 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اصفهان اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش والدین کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه والدگری علایم علایم کودک کودکان پسر مهارت سازماندهی |
چکیده |
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. مواد وروش ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی است که در سال 1398-1397 در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیص داده شدند. در گروه آزمایش، والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی دریافت کردند. در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون-نولان و پلهام SNAP-IV) بر روی آن ها اجرا گردید. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با استفاده از نرم افزار 23 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر نارسایی توجه و نیز نارسایی توجه و بیش فعالی کل در مرحله پس آزمون تأثیر معناداری داشته است و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است ( 05/0 P ≤ ). اما والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر روی علائم بیش فعالی/تکانشگری تاثیر معناداری نداشته است ( 05/0 P ≥ ). نتیجه گیری: این مطالعه نتایج امیدوار کنندهای را برای والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی به عنوان یک مداخله برای بهبود علائم نارسایی توجه در کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی ارائه میدهد و نشان میدهد که علائم نارسایی توجه با والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی میتوانند قابل انعطاف هستند. |
کد مقاله | 40775 |
تعداد بازدید | 137 |
|