ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت‌های سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی
تعداد صفحات 10
نویسنده عبدالحسین شمسی - امیر قمرانی
مشخصات نشریه  تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 586-577
زبان فارسی
کلید واژه اصفهان  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  آموزش والدین  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  والدگری  علایم  علایم کودک  کودکان پسر  مهارت سازماندهی  
چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت­های­ سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی­ توجه/ بیش ­فعالی بود.
مواد وروش ها: این مطالعه از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال نارسایی­ توجه/ بیش­ فعالی است‌ که در سال 1398-1397 در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون­- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال نارسایی­ توجه/ بیش­ فعالی تشخیص داده­ شدند. در گروه آزمایش، والدین کودکان با اختلال نارسایی­ توجه/ بیش فعالی 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارت‌ های­ سازماندهی دریافت­ کردند. در سه مرحله پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری، چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون-نولان و پلهام SNAP-IV) بر روی آن ها اجرا گردید.­ داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با استفاده از نرم­ افزار 23 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر نارسایی توجه و نیز نارسایی­ توجه و بیش­ فعالی کل در مرحله پس­ آزمون تأثیر معناداری داشته­ است و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است ( 05/0 P ≤ ). اما والدگری مبتنی بر مهارت­ های سازماندهی بر روی علائم بیش­ فعالی/تکانشگری تاثیر معناداری نداشته­ است ( 05/0 P ≥ ).
نتیجه گیری: این مطالعه نتایج امیدوار کننده‌ای را برای والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی به عنوان یک مداخله برای بهبود علائم نارسایی­ توجه در کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش­ فعالی ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که علائم نارسایی توجه با والدگری مبتنی بر مهارت­ های سازماندهی می‌توانند قابل انعطاف هستند.

کد مقاله 40775
تعداد بازدید 137

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397