عنوان | اثر الگوی ارتباطی خانواده بر گرایش به مصرف مواد با نقش واسطهای خودکارآمدی در بین دانشجویان |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | انتظام اجتماعی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 56-29 |
کلید واژه | اعتیاد مواد مخدر گرایش به اعتیاد جهتگیری ارتباطی گفت و شنود خودکارآمدی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده سوء مصرف مواد دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی |
چکیده |
زمینه و هدف: گرایش به مصرف مواد، در وضعیت کنونی جهان معضل بزرگی است که به استعداد افراد در گرفتاری آنان به دام اعتیاد اشاره مینماید و میتواند متأثر از عوامل و پیشایندهای مختلفی باشد. هدف این پژوهش بررسی اثر الگوی ارتباطی خانواده بر گرایش به مصرف مواد با نقش واسطهای خودکارآمدی در بین دانشجویان است. روششناسی: این مطالعه با توجه به هدف پژوهش از نوع مطالعات کاربردی و از جهت روش گردآوری اطلاعات نیز به روش پیمایشی و از انواع طرحهای همبستگی و روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1397-98 با حجم نمونه 347 نفر و نحوه نمونهگیری، خوشهای است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه الگوی ارتباطات خانواده؛ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﻟﻮﺗﺎنز و ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺬﯾﺮش اﻋﺘﯿﺎد وید استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS 22 و لیزرل با استفاده از آزمون مدلیابی علی و روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: طبق نتایج به دست آمده، بین جهتگیری گفتوشنود (52/0-)، جهتگیری همنوایی (59/0) و خودکارآمدی (12/0) با گرایش به مصرف مواد رابطه وجود دارد (05/0 > p). ارزیابی مدل با تمامی شاخصهای برازش در مجموع نشان از برازش قابل قبول و مناسب دادهها با مدل (07/0 = 0RMSEA) و (92/0 = CFI) داشتند. در واقع، اثر مستقیم جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی بر گرایش به مصرف مواد تأیید میشود. همچنین، اثر غیرمستقیم جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی از طریق خودکارآمدی تأیید میشود. نتیجهگیری: از آنجا که الگوی ارتباطی خانواده هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر خودکارآمدی بر گرایش به مصرف مواد دانشجویان اثر دارد، تلاش برای ارتقای خودکارآمدی دانشجویان و توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در جهت پیشگیری و کاهش گرایش دانشجویان به مصرف مواد اثربخش خواهد بود. |
کد مقاله | 40765 |
تعداد بازدید | 248 |
|