عنوان | مقایسه اختلالات هیجانی رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در فرزندان والدین وابسته و غیر وابسته به مواد |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 72-51 |
کلید واژه | اعتیاد مواد مخدر پیشرفت تحصیلی تهران خودپنداره دانشآموزان وابستگی به مواد مخدر خودپنداره اختلالات رفتاری مشکلات رفتاری هیجانی دانشآموزان دبیرستانی خودپنداره فرزند اختلال رفتاری فرزندان دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی مصرف کنندگان مواد مخدر سوء مصرف مواد دانشآموزان پسر والدین معتاد والدین غیرمعتاد اختلالات هیجانی اعتیاد والدین خودپنداره منفی دانشآموزان متوسطه اول غرب تهران |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه اختلالات هیجانی رفتاری، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی بین فرزندان دارای والدین وابسته و غیر وابسته به مواد انجام شد. روش: این پژوهش یک طرح علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دولتی (دوره اول و دوم) دبیرستان های غرب شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از بین آن ها، 328 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه در دو گروه مساوی از دانش آموزان با و بدون والدین وابسته به مواد قرار گرفت. شرکت کنندگان پرسشنامه نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (فرم خودسنجی) و مقیاس خودپنداره را تکمیل کردند. همچنین، برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل نمرات ارزیابی پایانی نوبت اول استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که دانش آموزان دارای والدین وابسته به مواد در مقایسه با دانش آموزان بدون والدین وابسته به مواد به طور معناداری نمرات بالاتری در زمینه اختلالات هیجانی رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف داشتند. نتیجه گیری: به نظر می رسد که والدین وابسته به مواد زمینه بروز اختلالات هیجانی-رفتاری، خودپنداره منفی و پیشرفت تحصیلی ضعیف را در فرزندان خود ایجاد می کنند. |
کد مقاله | 40756 |
تعداد بازدید | 149 |
|