عنوان | بازنمایی سبک زندگی در آگهیهای تبلیغات مجلات خانوادگی در دوران دفاع مقدس |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات دفاع مقدس - پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شماره 3 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 122-101 |
کلید واژه | بازنمایی سبک زندگی مجله زن روز تبلیغات تجاری مصرف گرایی نشریات خانواده تبلیغات تجاری نشریات سبک زندگی بومی جهانشمول هویت انقلابی اسلامی مجله اطلاعات بانوان دوران دفاع مقدس |
چکیده |
این مقاله با رویکرد نظریه های گیدنز و چنی در حوزه سبک زندگی و با روش نشانه شناسی، در تلاش برای پاسخ به این پرسش است که آگهیهای تبلیغاتی مجلات خانوادگی در دوران دفاع مقدس چه سبک زندگی را بازنمایی می کردند؟ در این راستا هویت فردی، هویت اجتماعی، کالاپرستی و نظایر آن به عنوان مولفههای نظری سبک زندگی، در مجلات خانوادگی دوره دفاع مقدس به مثابه عناصر میدان پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته و تحلیل و تفسیر شده اند. جامعه آماری این پژوهش، نشریات خانوادگی دوران دفاع مقدس است و نمونه آماری آن دو نشریه پر مخاطب زن روز و اطلاعات بانوان می باشد. واحد مشاهده در پژوهش حاضر تصاویر دو مجله خانوادگی زن روز و اطلاعات بانوان دوران دفاع مقدس می باشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که حجم اندک آگهی های تبلیغاتی در دوران دفاع مقدس به بافتار سیاسی جامعه آن زمان مربوط است که مصرف گرایی را تشویق نمی کرد. بطور کلی، آگهیهای تبلیغاتی مجلات خانوادگی در دوران دفاع مقدس بیشتر روش زندگی بومی و نیز آموزهای اسلامی/ انقلابی را بازنمایی میکردند. بر این اساس می توان ادعا کرد که دست آورد پژوهشی و جامعه شناختی این مقاله تبیین رابطه جامعه و تولیدات فرهنگی است. |
کد مقاله | 40740 |
تعداد بازدید | 189 |
|