• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس متغیرهای احساس تنهایی و کیفیت خواب با میانجی گری تنظیم هیجان در زنان متأهل
تعداد صفحات 23
نویسنده لیلا ذوقی - بیتا آجیلچی - مهدی شاهرضا گماسایی - احمدرضا اعتمادی - فاطمه مشهدی غلامعلی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 596-574
زبان فارسی
کلید واژه اینترنت  زنان متأهل  اعتیاد به اینترنت  تنظیم هیجانی  احساس تنهایی  تهران  زنان شهر تهران  کیفیت خواب  
چکیده زمینه و هدف: «اعتیاد به اینترنت» یک مسئله جدّی در بهداشت عمومی در سراسر جهان است. مطالعات اخیر، حکایت از روند رو به افزایش این اعتیاد در زنان متأهل دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر به ‌منظور پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس متغیرهای احساس تنهایی و کیفیّت خواب، با میانجی‌گری تنظیم هیجان در زنان متأهل انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی با روش معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش، زنان متأهل شهر تهران در سال 1399 بودند که 363 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش­نامه‌های اعتیاد اینترنتی دیـویس (2001)، فرم کوتاه شدة مقیاس احساس تنهایی اجتماعی - عاطفی بزرگسالان دیتوماسو و همکاران (2004)، کیفیّت خواب پیتزبورگ (1989) و پرسش­نامۀ تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری از طریق روش‌های آماری همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر، نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. تمام روابط مستقیم و غیرمستقیم تأیید شدند و متغیرهای احساس تنهایی و کیفیّت خواب با میانجی‌گری تنظیم هیجان، قابلیت پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در زنان متأهل را نشان دادند ( 05/0 p < ).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، به ­نظر می‌رسد که علاوه بر آموزش‌های لازم برای استفاده بهینه از اینترنت، تمهیداتی جهت کاهش احساس تنهایی از طریق بهبود روابط بین ­فردی به‌ویژه رابطۀ زناشویی، افزایش کیفیّت خواب از طریق آموزش بهداشت خواب و بهبود راهبردهای تنظیم هیجان از طریق کنترل و بروز صحیح هیجانات در زنان متأهل اندیشیده شود.

کد مقاله 40709
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397