• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس هوش هیجانی و سبک‌های دلبستگی با میانجی گری پردازش بین فردی: مورد مطالعه کارکنان شرکت فولاد هرمزگان
تعداد صفحات 23
نویسنده مژده ظریفی - اقبال زارعی - سمانه نجارپوریان
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 545-523
زبان فارسی
کلید واژه هوش هیجانی  تعهد زناشویی  سبک‌های دلبستگی  هرمزگان  پردازش بین فردی  تعهد زوجین  کارکنان شرکت فولاد  
چکیده زمینه و هدف: تعهّد زناشویی موجب دوام رابطۀ زناشویی و افزایش کیفیّت زندگی ایشان می‌شود؛ بنابراین پژوهش حاضر به پیش‌بینی تعهّد زناشویی بر اساس هوش هیجانی و سبک دلبستگی با میانجیگری پردازش بین‌فردی در زوجین پرداخته است.
روش: جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ کارکنان شرکت فولاد هرمزگان در سال 1397 بود و تعداد 350 نفر از آن‌ها به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه تعهّد زناشویی (MCQ)، مقیاس هوش هیجانی (EIS)، مقیاس سبک دلبستگی بزرگسالان (AAS) و مقیاس پردازش بین‌فردی (IPS) بود. برای تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی از مشخصه‌های آماری نظیر میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون‌های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه به روش همزمان و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که هوش هیجانی و سبک‌های دلبستگی و همچنین پردازش بین­ فردی، هر یک به‌طور مستقیم توان پیش‌بینی تعهّد زناشویی را داشته، همچنین هوش هیجانی و سبک‌های دلبستگی با میانجیگری پردازش بین‌فردی توان پیش‌بینی تعهّد زناشویی را دارند ( 05/0 > P ).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان چنین بیان کرد که تعهّد زناشویی بر اساس هوش هیجانی و سبک دلبستگی با میانجی گری پردازش بین‌فردی قابل پیش‌بینی است؛ بنابراین می‌توان گفت این عوامل موجب افزایش تعهّد زوجین به یکدیگر و نهایتاً موجب بهبود زندگی زناشویی می ­شود.

کد مقاله 40707
تعداد بازدید 166

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397