عنوان | رشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 10 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 40-11 |
کلید واژه | تلویزیون شکاف نسلی تربیت کودک رسانه مصرف رسانهای تماشای تلویزیون رشد اخلاقی خانواده رسانه و خانواده وساطت والدین عوامل رشد اخلاقی رشد اخلاقی کودکان زوال کودکی |
چکیده |
شناسایی عوامل و نهادهای تأثیرگذار بر رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان، برای برنامهریزی صحیح در امر تربیت آنها ضروری است. امروزه خانواده در تربیت کودکان بی رقیب و بهدور از عوامل برون خانوادگی عمل نمی کند، بلکه رسانه (به ویژه تلویزیون) نیز به مثابۀ یکی از اعضای خانواده بر رشد اخلاقی آنان تأثیر می گذارد. در واقع، این دو نهاد (رسانه و خانواده) در محیطی واحد (خانه) طی فرایندی تعاملی بر رشد اخلاقی کودکان تأثیر می گذارند. موضوع پژوهش حاضر، آشکارسازی بخشی از آثار تربیتی برهم کنش رسانه (با تأکید بر تلویزیون) و خانواده است. بدین منظور، ابتدا مسائل خانواده در امر تربیت نسل جدید و سپس، دو اثر ویژۀ برهم کنش این دو نهاد یعنی شکاف نسلی و زوال کودکی بررسی شد. در آخر، عنصر «وساطت والدین» در تماشای تلویزیون بهمنزلۀ راهکار کاهش شکاف نسلی و زوال کودکی واکاوی شد. نتیجۀ پژوهش آن است که هرچه والدین هنگام مصرف رسانه ای فرزندان، کمتر با آنان همراهی کنند، دو پدیدۀ «شکاف نسلی» و «زوال کودکی» بیشتر خواهد شد. از میان انواع وساطت والدین، وساطت فعال بیش از بقیه بر کاهش این دو پدیده تأثیر دارد. در این پژوهش برای شناسایی مشکلات و مسائل خانواده ها در زمینۀ تربیت نسل جدید، به سؤالات مطرح شده از مرکز ملی پاسخگویی و تجربۀ پژوهشگر بهره گرفته و برای معرفی آثار برهم کنش رسانه و خانواده و راه کاهش آثار منفی از روش کتابخانه ای استفاده کردهایم. |
کد مقاله | 40698 |
تعداد بازدید | 200 |
|