عنوان
|
تأثیر آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر تابآوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
محمدرضا وجدیان - مژگان عارفی - غلامرضا منشئی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی تحلیلی شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 11 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
68-55 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی دانشآموزان دختر دبیرستانی ذهن آگاهی دانشآموزان دوم دبیرستان لرستان (استان) نوجوانان دبیرستانی تابآوری دانشآموزان نوجوان شکست عاطفی آموزش ذهن آگاهی ضربه عشق دوره دوم متوسطه آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور ازنا (شهرستان)
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه دختران نوجوان دوره دوم متوسطه دارای تجربه شکست عاطفی در شهرستان ازنا (استان لرستان) بود. در این پژوهش تعداد 30 دختر نوجوان دارای تجربه شکست عاطفی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دختر در گروه آزمایش و 15 دختر در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور (بوردیک، 2014) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ضربه عشق (راس، 1999)، پرسشنامه تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری 23 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری ( 001/0 p < ) و تنظیم هیجانی ( 001/0 p < ) دختران دارای شکست عاطفی تاثیر معنادار دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور با بهرهگیری از فنونی همانند فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تابآوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی مورد استفاده قرار گیرد.
|