• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی برنامه آموزش نظامدار‌ فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری، تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی مادران پسران نوجوان
تعداد صفحات 24
نویسنده نادره سعادتی - زهرا یوسفی - محسن گل‌پرور
مشخصات نشریه  روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 54
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 100-77
کلید واژه فرزندپروری  تنظیم هیجانی  مادران  اصفهان  آموزش والدین  استپ  والدگری  مشکلات تنظیم هیجانی  استرس والدگری  استرس مادران  نظم‌دهی هیجان  پسران نوجوان  انعطاف‌پذیری شناختی  والدگری مادران  فرزندپروری کارآمد  
چکیده هدف: هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی برنامة آموزش نظام دار فرزندپروری (استپ) کارآمد بر استرس والدگری، تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری شناختی مادران نوجوان پسر بود. روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش­‌آزمون، پس‌­آزمون با پیگیری دو ماهه و جامعة آماری 133 مادر دارای نوجوان پسر 12 تا 18 ساله مراجعه‌­کننده به مرکز مشاورة یارستان شهر اصفهان در سال 1398 بود. ابتدا مادران به پرسشنامة استرس والدگری آبیدین (1983) پاسخ دادند. 87 مادر دارای استرس بالای والدگری تشخیص داده شدند. از بین آن‌ها 40 مادر که واجد ملاک‌های ورود بودند به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند و پرسشنامه‌های استرس والدگری آبیدین (1990)، دشواری نظم ­دهی هیجانی گارنفسکی (2001) و انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) را در سه مرحله تکمیل کردند. آموزش نظامدار فرزندپروری کارآمد بر استرس والدگری آدلر درایکورس (2004) به گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای یک‌بار در هفته ارائه و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از تأثیر برنامة آموزش والدین بر استرس والدگری (87/9 = F ، 003/0 = P )، تنظیم هیجانی (39/9 = F ، 004/0 = P ) و انعطاف‌پذیری شناختی (68/9 = F ، 004/0 = P ) در مرحلة پس‌آزمون و پایداری این تأثیر در مرحلة پیگیری بود. نتیجه‌گیری: از آنجایی­ که آموزش این برنامه با اصلاح روابط مادران با پسران نوجوان­شان، استرس والدگری را کاهش و تنظیم هیجانی و انعطاف‌پذیری شناختی آن­ها را ارتقاء می­ دهد، بنابراین برای پیشگیری و یا رفع تعارض بین والدین و پسران نوجوان می‌توان از آن استفاده کرد.

کد مقاله 40685
تعداد بازدید 137

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397