• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ابعاد پرسشنامه SF-36 در کیفیت زندگی زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد در سال 1398
تعداد صفحات 16
نویسنده حسین فلاح زاده - سحر بلانیان
مشخصات نشریه  طلوع بهداشت یزد سال 19 شماره 5 پیاپی 83
تاریخ انتشار آذر و دی - 1399
محدوده صفحات 93-78
کلید واژه زنان یزد  کیفیت زندگی زنان  یائسگی  SF-36  زنان یائسه  یزد (شهرستان)  کیفیت زندگی  زنان مراجع به مراکز بهداشت  
چکیده مقدمه: یائسگی می تواند تاثیرات منفی، بر کیفیت زندگی زنان یائسه بگذارد. ارزیابی کیفیت زندگی زنان شهر یزد پس از یائسگی و عوامل مرتبط با آن در سال 1398 هدف اصلی این پژوهش است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی می باشد، در آن 250 نفر از زنان یائسه بالای 50 سال شهر یزد بررسی شدند. از پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 استاندارد استفاده گردید. میانگین نمره کیفیت زندگی زنان یائسه در حیطه های مختلف همچنین میانگین آن در ابعاد مختلف محاسبه گردید و آنالیز رگرسیون برای تاثیر متغیرها بر روی حیطه های پرسشنامه و همچنین بر روی میانگین سن یائسگی انجام گرفت.
یافته ها: بین کیفیت زندگی و متغیرهای BMI، تعداد فرزندان در برخی ابعاد رابطه معنی داری وجود داشت اما در رابطه با شغل و سن یائسگی معنی دار نبود. متغیرهای تحصیلات، اشتغال، BMI با سن یائسگی رابطه مستقیم و معناداری داشتند، اما بین تعداد کودکان با سن یائسگی رابطه معنی داری نداشت.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد تحصیلات بر سلامت جسمی ، انجام بهتر عملکرد و نشاط بیشتر و BMI بالاتر (طبیعی) بر توانایی عملکرد اجتماعی و سلامت جسمی بیشتر و کودکان بیشتر بر نشاط و بهبود نقش زنان یائسه اثرگذار بوده و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد. که این اطلاعات می تواند کمک زیادی به برنامه ریزان کشور در جهت اقداماتی برای بهبود کیفیت زندگی زنان پس از یائسگی داشته باشد.

کد مقاله 40673
تعداد بازدید 227

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397