عنوان | بررسی ارتباط سبکهای فرزندپروری مادران با مهارتهای اجتماعی کودکان دبستانی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 5 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1399 |
محدوده صفحات | 107-98 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری فرزندپروری مقتدرانه بوشهر (شهرستان) کودکان دبستانی دانشآموزان دبستانی اقتدار منطقی مهارتهای اجتماعی شیوههای فرزندپروری مادر سبک فرزندپروری مهارتهای اجتماعی فرزندان |
چکیده |
مقدمه: کمبود مهارت های اجتماعی، روابط بین فردی، رشد شخصیت و سازگاری کودک با محیط را تحت تأثیر قرار می دهد. در این میان، مادر، عضوی از خانواده است که موثرترین نقش را در تعیلم و تربیت کودک ایفا می کند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط سبک های فرزندپروری مادران با مهارت های اجتماعی دانش آموزان دبستانی شهر بوشهر (1398) بود. روش کار: در این مطالعه مقطعی، 550 نفر از مادران دانش آموزان دبستان های دولتی و غیر انتفاعی شهر بوشهر که به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند از نظر سبک های فرزندپروری و مهارت های اجتماعی فرزندان مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون جمع آوری شد. تحلیل داده ها با کمک شاخص های آمار توصیفی و نیز آزمون های آمار استنباطی آنالیز رگرسیون تک متغیره و چند متغیره در سطح معنی داری زیر 05/0 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد از بین سه سبک فرزندپروری، سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با مهارت اجتماعی رابطه آماری مستقیم و معنیدار داشت (004/0 = P ،135/0 = β ). سطح تحصیلات بالاتر از لیسانس پدر با مهارت اجتماعی کودک ارتباط آماری معکوس و معنیدار داشت (004/0 = P ، 266/0- = β ). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه به دلیل اینکه بر پایه حفظ محدویت ها همراه با اعتدال، تعامل و صمیمیت می باشد منجر به سطوح مناسبی از استقلال و ارتباط دو سویه کودک و والدین می شود. نتایج این مطالعه، می تواند توجه برنامه ریزان و مجریان بهداشت عمومی جامعه و خانواده را به نقش مهمی که سبک فرزندپروری مادران در ارتقای مهارت اجتماعی کودکان دارد به خود جلب نماید. |
کد مقاله | 40655 |
تعداد بازدید | 173 |
|