عنوان | درگیری هیجانی خانواده و کیفیت رابطه با همسالان در نوجوانان: نقش واسطهای کیفیت تعاملهای والد فرزندی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 17 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 37-27 |
کلید واژه | کیفیت ارتباط کرمانشاه رابطه والد فرزند روابط با همسالان درگیری هیجانی سرزنش ادراک شده |
چکیده |
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای کیفیت تعاملهای والد فرزندی در رابطه بین درگیری هیجانی خانواده و کیفیت رابطه با همسالان در نوجوانان شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن 55 هزار نفر از دانشآموزان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 بودند. از جامعه فوق، تعداد 240 نفر از دانشآموزان با روش خوشهای چندمرحلهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس درگیری هیجانهای خانوادگی و سرزنش ادراک شده (شیلدز، فرانکز، هارپ، کمپبل و مکدانیل، 1994)، شاخص رابطه با همسالان (هادسون، نوریوس، دالی و نیوسام، 1990) و مقیاس والد نوجوان (بارنس و اولسون، 1982) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل مسیر، تحلیل شد و نتایج نشان داد که از بین مسیرهای مستقیم، تنها ضریب مسیر شدت درگیری هیجانی به رابطه با همسالان معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که متغیر کیفیت ارتباط والد فرزندی در رابطه بین شدت درگیری هیجانی و سرزنش ادراکشده با کیفیت ارتباط با همسالان، نقش واسطهای ایفا میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت تبادلات باز و ابراز هیجانها در فضای خانواده میتوان به بهبود کیفیت رابطه نوجوانان با همسالانشان کمک کرد. |
کد مقاله | 40639 |
تعداد بازدید | 147 |
|