عنوان | رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تربیتی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
محدوده صفحات | 112-99 |
کلید واژه | دختران نوجوان فرزندپروری دانشآموزان دختر بلوغ عاطفی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه دانشآموزان دختر دبیرستانی زنجان (شهرستان) دختر سال اول دبیرستان ناگویی خلقی نوجوانان دبیرستانی سبک فرزندپروری دانشآموزان نوجوان دانشآموزان متوسطه اول |
چکیده |
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های فرزندپروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی انجام شد. روش مطالعه توصیفی همبستگی بود و جامعهی موردنظر تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 و والدین آنها بودند که از بین آنها 200 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس سبکهای فرزندپروری بامریند، بلوغ عاطفی سینگ و همکاران و ناگویی خلقی تورنتو بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک فرزندپروری سهلگیر با عدم ثبات عاطفی، فروپاشی شخصیت و عدم بلوغ عاطفی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بین سبک فرزندپروری مستبد با مؤلفه دشواری در توصیف احساسات نیز رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت . همچنین بین سبک مقتدر با ناگویی خلقی کل و تمامی مؤلفههای آن ارتباط منفی وجود داشت. سبک سهل گیر توان تبیین عدم ثبات عاطفی، فروپاشی شخصیت و عدم بلوغ عاطفی به ترتیب به میزان 8/24 ، 2/19 و 4/24 درصد از واریانس کل آن ها را دارد. همچنین سبک مقتدر توان پیشبینی دشواری در تشخیص احساسات، دشواری در توصیف احساسات و ناگویی خلقی (نمره کل) را به ترتیب به میزان 6/20، 9/22 و 4/16 درصد داشت. سبک مستبد تنها در یک مورد توان تبیین مؤلفه دشواری در توصیف احساسات را به میزان 9/16 درصد داشت. در نهایت با توجه به نتایج حاصل از مطالعه اصلاح سبکهای فرزندپروری در والدین با استفاده از مداخلات آموزشی و درمانی پیشنهاد میگردد. |
کد مقاله | 40637 |
تعداد بازدید | 158 |
|