عنوان | اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی در دانشآموزان طلاق |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 258-234 |
کلید واژه | سازگاری اجتماعی خودشناسی هوش معنوی دانشآموزان طلاق دانشآموزان دبیرستانی ناگویی خلقی طلاق خودشناسی انسجامی مشکین شهر (شهرستان) دانشآموزان متوسطه اول آموزش هوش معنوی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی دانش آموزان طلاق بود. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان طلاق مشگن شهر در مقطع متوسطه (دوره اول) در سال 95-1394 تشکیل می دادند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 32 دانش آموز از جامعه مذکور بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. آزمودنیها به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی تورنتو و خودشناسی انسجامی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی دانشآموزان گروه آزمایش بعد از آموزش هوش معنوی بهبود یافته است (01/0 > P). بنابراین توجه به اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سازگاری اجتماعی، ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی در دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. |
کد مقاله | 40633 |
تعداد بازدید | 189 |
|