عنوان | نظریه ذهن در کودکان عادی و بیسرپرست: ارتباط آن با سن و هوش |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 93-87 |
کلید واژه | هوش کودکان بیسرپرست سن کرمانشاه کودکان عادی کودکان پیش دبستانی هوش کودکان نظریه ذهن سن کودک کودکان مهد کودک |
چکیده |
مقدمه: نظریه ذهن به توانایی پیش بینی و اسناد حالات ذهنی به خود و دیگران اشاره دارد. هدف از این مطالعه، مقایسه نظریه ذهن در کودکان بی سرپرست و عادی 6-3 ساله و تعیین ارتباط آن با سن و هوش بود. روش: این مطالعه از نوع علی مقایسه ای و جامعه این پژوهش شامل کلیه کودکان عادی و بی سرپرست شهر کرمانشاه بود. نمونه شامل 101 کودک عادی و بی سرپرست می شد که در سال 97-96 در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و مهدکودک ها حضور داشتند و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش نظریه ذهن از دو تکلیف محتوای غیر منتظره و انتقال غیرمنتظره و برای ارزیابی هوش از مقیاس هوش وکسلر (فرم پیش دبستانی) استفاده شد. یافته ها: بین کودکان عادی و بی سرپرست تفاوت آماری معنی داری در دستیابی به نظریه ذهن وجود دارد ( 0/05 p < ). همچنین بین سن و دستیابی به نظریه ذهن رابطه معنی داری وجود دارد ( 0/05 p < ). علاوه بر این مشخص شد بین انتقال غیرمنتظره با هوش رابطه آماری معنی داری وجود دارد ( 0/05 p < )، در حالی که بین هوش و محتوای غیرمنتظره رابطه آماری معنی داری وجود ندارد ( 0/05 p > ). نتیجه گیری: با استناد به یافته های فوق می توان گفت که دستیابی به نظریه ذهن در کودکان عادی و بی سرپرست تفاوت وجود دارد. بنابراین باید یه مقوله اجتماعی شدن و مفاهیم مرتبط با آن در مراکز مخصوص نگهداری کودکان بی سرپرست توجه بیشتری شود. |
کد مقاله | 40616 |
تعداد بازدید | 184 |
|