• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نظریه ذهن در کودکان عادی و بی‌‌سرپرست: ارتباط آن با سن و هوش
تعداد صفحات 7
نویسنده عباس نسائیان - شمسی پورسالمیان
مشخصات نشریه  پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 2 پیاپی 26
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 93-87
کلید واژه هوش  کودکان بی‌سرپرست  سن  کرمانشاه  کودکان عادی  کودکان پیش دبستانی  هوش کودکان  نظریه ذهن  سن کودک  کودکان مهد کودک  
چکیده مقدمه: نظریه ذهن به توانایی پیش بینی و اسناد حالات ذهنی به خود و دیگران اشاره دارد. هدف از این مطالعه، مقایسه نظریه ذهن در کودکان بی سرپرست و عادی 6-3 ساله و تعیین ارتباط آن با سن و هوش بود.
روش: این مطالعه از نوع علی مقایسه‏ ای و جامعه این پژوهش شامل کلیه کودکان عادی و بی‏ سرپرست شهر کرمانشاه بود. نمونه شامل 101 کودک عادی و بی‏ سرپرست می‏ شد که در سال 97-96 در مراکز نگهداری کودکان بی ‏سرپرست و مهدکودک ‏ها حضور داشتند و به روش نمونه گیری خوشه ‏ای چندمرحله ‏ای انتخاب شدند. برای سنجش نظریه ذهن از دو تکلیف محتوای غیر منتظره و انتقال غیرمنتظره و برای ارزیابی هوش از مقیاس هوش وکسلر (فرم پیش دبستانی) استفاده شد.
یافته‏ ها: بین کودکان عادی و بی ‏سرپرست تفاوت آماری معنی ‏داری در دست‏یابی به نظریه ذهن وجود دارد ( 0/05 p < ). همچنین بین سن و دستیابی به نظریه ذهن رابطه معنی‏ داری وجود دارد ( 0/05 p < ). علاوه بر این مشخص شد بین انتقال غیرمنتظره با هوش رابطه آماری معنی‏ داری وجود دارد ( 0/05 p < )، در حالی که بین هوش و محتوای غیرمنتظره رابطه آماری معنی ‏داری وجود ندارد ( 0/05 p > ).
نتیجه‏ گیری: با استناد به یافته‏ های فوق می ‏توان گفت که دست‏یابی به نظریه ذهن در کودکان عادی و بی‏ سرپرست تفاوت وجود دارد. بنابراین باید یه مقوله اجتماعی شدن و مفاهیم مرتبط با آن در مراکز مخصوص نگهداری کودکان بی‏ سرپرست توجه بیشتری شود.

کد مقاله 40616
تعداد بازدید 143

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397