• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر افسردگی، استرس و اضطراب افراد تراجنسی مرد به زن
تعداد صفحات 10
نویسنده ماریه جنابی قدس - ابوالفضل ره‌گوی - مسعود فلاحی خشکناب - مهدی نوروزی
مشخصات نشریه  پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 10-1
کلید واژه افسردگی  استرس  اضطراب  تهران  مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری  تراجنسی  رویکرد شناختی رفتاری  اختلال تراجنسی  
چکیده مقدمه: افسردگی، اضطراب و استرس را می توان به عنوان اختلالات شایع روان پزشکی در افراد تراجنسی عنوان کرد. افسردگی و بدنبال آن استرس و اضطراب با کاهش اعتماد به نفس و افزایش بروز سایر اختلالات روانپزشکی در این گروه از اقلیت ها همراه است. یکی از رویکردهای روان درمانی که اثر بخشی آن در درمان این اختلالات به اثبات رسیده است، روان درمانی شناختی رفتاری است. هدف از این مطالعه اجرای گروه درمانی شناختی رفتاری بر افراد تراجنسی می باشد.
روش کار: در این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی قبل و بعد بدون گروه شاهد، 13 فرد تراجنسی مراجعه کننده به سازمان بهزیستی استان تهران در سال 97 با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابتدا فرم جمعیت شناختی، پرسشنامه های افسردگی بک، استرس ادراک شده کوهن و اضطراب بک توسط این افراد تکمیل گردید و سپس 8 جلسه گروه درمانی برگزار شد. محتوای جلسات، بر پایه پروتکل شناخت درمانی مایکل فری و در چارچوب طرح درمانی ویلدرموت طراحی گردید. بعد از اتمام جلسات مجددا تکمیل پرسشنامه ها صورت گرفته و اطلاعات با استفاده از آنالیز توصیفی و آزمون تی زوجی نرم افزار SPSS نسخه 19 آنالیز شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اختلاف میانگین افسردگی قبل و بعد از مداخله معنی دار می باشد ( 008 / 0 = P )، در بعد اضطراب نیز نتایج معنی دار می باشد ( 000 / 0 = P )، اما در بعد استرس نتایج معنی دار نبوده است ( 302 / 0 = P).
نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد که گروه درمانی شناختی رفتاری سبب کاهش معنادار افسردگی و اضطراب افراد تراجنسی شده است ولیکن در بعد استرس، علیرغم کاهش میانگین، نتایج معنادار نبود; لذا پیشنهاد می شود از این روش به طور جامعتر در افراد تراجنسی به منظور کاهش اضطراب و افسردگی و بطور ثانویه افزایش کیفیت زندگی استفاده نمود.

کد مقاله 40613
تعداد بازدید 162

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397