عنوان
|
تحلیل روانسنجی مقیاس قربانی شدن در فضای مجازی و ارتباط آن با عوامل روانی و اجتماعی در دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
سارا ابراهیمی - عیسی خواجه وند احمدی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 18 شماره 3 پیاپی 64 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
180-145 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر عوامل اجتماعی روانسنجی تهران عوامل روانی رابطه والد فرزند قربانی شدن فضای مجازی ویژگیهای روانسنجی تحلیل روانسنجی مقیاس قربانی شدن در فضای مجازی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف آزمون کفایت روانسنجی مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی در میان 326 نفر از دانشآموزان دختر شهر تهران که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی مجازی انتخاب شدند، انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، دانشآموزان به مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی (بوئلگا و همکاران، 2019)، مقیاس ارتباط والد-نوجوان (پورسل، 2007) و مقیاس قربانیشدن توسط همسالان (جوزف و استاکتون، 2018) پاسخ دادند. بهمنظور تعیین روایی عاملی مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی سازه، ضریب همبستگی بین مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی و مقیاسهای ارتباط والد-نوجوان و قربانیشدن توسط همسالان گزارش شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی از دو عامل قربانی مستقیم و قربانی غیرمستقیم در فضای مجازی تشکیل شده است. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی بر پایه نرمافزار آموس، وجود این دو عامل را تأیید کرد. نتایج مربوط به همبستگی مثبت بین ابعاد مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی با ابعاد مقیاس قربانیشدن توسط همسالان و همبستگی ضعیف با ابعاد مقیاس ارتباط والد-نوجوان بهطور تجربی از روایی سازه مقیاس قربانیشدن در فضای مجازی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی مقیاس (93/0 = a) مطلوب گزارش شد. در مجموع، یافتههای پژوهش نشان داد که مقیاس حاضر برای سنجش قربانیشدن در فضای مجازی در دانشآموزان دختر ابزاری روا و معتبر است.
|