| عنوان | رفتار مصرفی باورمند: کاوشی زمینه مند در الگوهای رفتار مصرفی زنان در مزونهای شهر یزد |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 3 پیاپی 18 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
| محدوده صفحات | 160-134 |
| کلید واژه | جامعهپذیری زنان یزد یزد (شهرستان) رفتار مصرف کننده رفتار مصرفی رفتار مصرفی باورمند مزون |
| چکیده |
تلاش این جستار تاملی بر سویههای معناساز در رفتار مصرفی کسانی است که به مزون لباس مراجعه می کنند. امروزه مقوله مصرف فراتر از مقوله رفع نیاز بوده و رفتارهای مصرفی با الگوها و نمادهای خاص خود، بیان کننده تمایلات و تفکرات افراد است. پژوهش حاضر به مطالعۀ رفتارهای مصرفی زنان در مزون های شهر یزد می پردازد. روش تحقیق کیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل تماتیک با نمونه گیری هدفمند تعداد 30 نفر از زنان شهر یزد انجام شده است و فرآیند نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافته است. تحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شدکه شامل 55 مفهوم و 26 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی بدست آمد. نتایج نشان داد که بخشی از رفتارهای مصرفی زنان در مزون برساختی از ارزش های سنتی و فرهنگی آنها بوده و در قالب مفهوم رفتار مصرفی باورمند تبیین شده است. ابعاد رفتار مصرفی باورمند شامل رفتار مصرفی مقتصدانه، مصرف قناعت مندانه و خود اثباتی را شامل می شود کنش ها و رفتارهای اقتصادی مردم هر جامعه با بسترهای تاریخی و فرهنگی آنها مرتبط بوده و از خرده فرهنگ ها، هنجارها، ارزش ها و در مجموع، از نوع سبک زندگی آنها تأثیر می پذیرد. به نظر میرسد که یکی از مهمترین ویژگی در رفتار مصرفی جامعه مورد مطالعه اقتباس و تبعیت از نظام باورهای اخلاقی و اعتقادی مردم یزد بوده است. |
| کد مقاله | 40587 |
| تعداد بازدید | 218 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...