• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سنجش رابطه میان سرمایه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تحقیرشدگی زنان
تعداد صفحات 34
نویسنده فاطمه گلابی - محمدباقر علیزاده اقدم - لیلا زارع‌زاده اردشیر
مشخصات نشریه  بررسی مسائل اجتماعی ایران - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
محدوده صفحات 284-251
کلید واژه تحقیر زنان  زنان تبریز  سرمایه‌های فرهنگی  تبیین جامعه‌شناختی  سرمایه اقتصادی  سرمایه اجتماعی  سرمایه اجتماعی زنان  تحقیر  تبریز  سرمایه فرهنگی زنان  تحقیرشدگی  
چکیده هدف تحقیق حاضر تبیین جامعه‌شناختی تحقیرشدگی در بین زنان و ارتباط آن با انواع سرمایه‌ها (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) است. این پژوهش به‌صورت پیمایش انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ زنان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز تشکیل داده‌اند. نمونه‌گیری از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای و حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده است. ابزار تحقیق پرسش‌نامه بوده که در آن، متغیرهای مستقل سرمایه (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیرشدگی از طریق ساخت مقیاس‌های محقق‌ساخته سنجیده شده‌اند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌های به‌دست‌آمده از تحقیق نشان می‌دهد که میانگین تحقیرشدگی در بین زنان نسبتاً کم می‌باشد، طبق نتایج آزمون همبستگی پیرسون، بین سرمایۀ اقتصادی با تحقیرشدگی (153/0) و دو بعد آن تحقیر عینی (193/0) و احساس تحقیر (132/0) رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین، بین سرمایۀ فرهنگی و تحقیر شدگی (274/0) و دو بعد آن سرمایۀ عینیت‌یافته (150/0) و نهادینه‌شده (252/0) با تحقیرشدگی، رابطۀ معکوس و معنی‎دار وجود دارد و درنهایت، رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و تحقیرشدگی (176/0) و دو بعد آن انسجام (184/0) و مشارکت (130/0) با تحقیرشدگی معکوس و معنی‌دار می‌باشد. درمقابل، ارتباط بین بعد تجسم‌یافته سرمایۀ فرهنگی و بعد اعتماد سرمایۀ اجتماعی و تحقیرشدگی معنا‌دار نبوده است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین سرمایه‌های سه‌گانه مورد تحقیق، تنها سرمایۀ فرهنگی با بتای برابر با 252/0 توانسته واریانس متغیر وابسته را تبیین نماید در یک استنتاج کلی، دارندگان انواع سرمایه، به‌واسطة برخورداری از هر نوع از سرمایه می‌توانند روایت خود را از دنیای اجتماعی بر دیگران تحمیل کند. وقتی افراد از سرمایۀ اقتصادی و سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی پایینی برخوردار باشند تحقیرشدگی بالایی را نیز خواهند داشت.

کد مقاله 40577
تعداد بازدید 235

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397