• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شروط صحت اجاره در اجاره رحم
تعداد صفحات 15
نویسنده محسن مرتضوی - صدیقه نوروزی
مشخصات نشریه  فقه پزشکی پیاپی 42
تاریخ انتشار 1399
محدوده صفحات 15-1
کلید واژه رحم  تلقیح مصنوعی  رحم جایگزین  اجاره رحم  فقه امامیه  حکم شرعی تلقیح مصنوعی  تلقیح مصنوعی انسان  تلقیح مصنوعی در فقه  رحم اجاره‌ای  تلقیح مصنوعی در اسلام  
چکیده زمینه و هدف: یکی از مسائل جدید و پراهمیت در حوزه مسائل پزشکی در عصر حاضر درمان ناباروری‌های زوجین و بچه دار شدن از روش های تلقیح مصنوعی است. یکی از روش های جدید در این عرصه استفاده از رحم جایگزین است به گونه‌ای که متقاضی، رحم زن دیگر را برای سپری کردن دوران حمل جنین خود اجاره می‌نماید تا جنین از او متولد شود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ مستدل فقهی در رابطه با صحت قراردادهای اجارۀ رحم می‌باشد. در این جهت با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به بررسی موضوع تحقیق در کتب فقهی و نیز تطبیق شرایط صحت اجارۀ اشخاص‌- نظیر معلوم بودن منفعت عمل مورد اجاره، وجود منفعت محلّلۀ مقصوده در عمل و جواز دریافت اجرت و ... - با اجارۀ رحم می‌پردازد و در نهایت حکم تکلیفی و وضعی برگزیده در اجارۀ رحم بیان می‌گردد.
نتیجه‌گیری: مقالۀ حاضر مباحث استدلالی و اجتهادی مرتبط با مسأله و دیدگاه فقیهان را مورد بررسی و مداقه قرار داده و به این نتیجه دست یافته که بین تولیدمثل و رابطۀ زوجیت در اسلام ملازمه وجود دارد بنابراین نمی‌توان از رحم زن اجنبی برای بچه‌دار شدن استفاده نمود و اجارۀ رحم برای این منظور حرام و باطل خواهد بود، ولی در موارد جواز تلقیح مصنوعی مثل استفاده از رحم همسر دوم یا همسر موقت، قرارداد اجارۀ رحم صحیح و دریافت اجرت حلال خواهد بود.

کد مقاله 40559
تعداد بازدید 166

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397