عنوان
|
بررسی تأثیر جنسیت و زمان بر استعارههای مفهومی غم در آثار پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران به قلم احمد محمود و سیمین دانشور؛ از دیدگاه اجتماعی شناختی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
افسانه دفترینژاد - محمدرضا احمدخانی - بلقیس روشن - بهمن زندی |
مشخصات نشریه
|
جستارهای نوین ادبی (ادبیات و علوم انسانی) - دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 207 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
محدوده صفحات
|
41-19 |
کلید واژه
|
جنسیت سیمین دانشور ادبیات معاصر احمد محمود غم زمان استعاره مفهومی معنیشناسی شناختی
|
چکیده
|
این پژوهش به بررسی استعاره های مفهومی حوزۀ غم می پردازد و تأثیر زمان و جنسیت را بر کاربرد این استعاره ها نشان می دهد. هدف این مقاله آن است که دریابیم که چگونه مفهوم غم در ساخت استعاره های مفهومی درک می گردد و بر مبنای کدام مفاهیم در حوزۀ مبدأ شکل می گیرد و تغییر زمان و جنسیت در کاربرد استعاره های مفهومی مربوط به احساس غم در آثار مذکور چگونه نشان داده شده است. به این منظور دوازده اثر منتخب به قلم احمد محمود و سیمین دانشور در پیش و پس از انقلاب اسلامی -که در متن مقاله به صورت دو دورۀ ابتدایی و متأخّر نام گذاری شده است- با روش تحلیل محتوا مطالعه شده اند. از نتایج حاصل از این مطالعه، 317 استعارۀ مفهومی در 45 نام نگاشت و 45 حوزۀ مبدأ از آثار احمد محمود و 733 استعارۀ مفهومی در 63 نام نگاشت و 63 حوزۀ مبدأ از آثار سیمین دانشور استخراج گردید. همچنین نویسندگان مذکور با استفاده از واژگان و فرهنگ سازی، غم را عادی تر از قبل جلوه داده اند و به سمت کاهش بیان غم و اصطلاحات منفی پیش رفته اند. اگرچه کلاً در آثار متأخرشان بسامد غم کم شده است، اما به عقیدۀ احمد محمود، تأثیر منفی آن شدیدتر و قدرت تخریبی آن بیشتر شده است. دانشور، اگرچه در دورۀ ابتدایی احساسی از خفقان و انفجار درونی را دارد، ولی با ابراز هر چه بیشتر غمش، این بار غم را به دورۀ دوم زندگی نمی برد؛ بلکه در دورۀ متأخر احساس آرام تری در برخورد با این احساس در خود می یابد.
|