عنوان
|
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر روابط مادر فرزندی و خود انتقادی مادران کودکان کم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
مهدی جهانگیری - سمیه تکلوی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه تربیتی (پژوهشهای تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد - مصوب دانشگاه آزاد سال 16 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
62-49 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
والدین کودکان کم توان ذهنی رابطه والد فرزند کم توان ذهنی آموزش مدیریت والدین رابطه مادر کودک مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی خودانتقادی پارس آباد (شهرستان) مدیریت والدین
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه مدیریت والدین بر روابط مادر- فرزندی و خود انتقادی مادران کودکان کم توان ذهنی صورت گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون دو گروهی (آزمایش و کنترل) میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران کودکان کم توان ذهنی (مراکز نگهداری و مدارس استثنایی) شهرستان پارس آباد در سال 1395 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رابطه والد- کودک و سطوح خود انتقادی استفاده شد. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 60 دقیقه ای برنامه آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و گروه کنترل بدون هیچگونه مداخله ای باقی ماند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش واریانس چندمتغیره صورت گرفت. فرضیه تحقیق حاضر این بود که آموزش برنامه مدیریت والدین بر روابط مادر-فرزندی و خود انتقادی مادران اثر گذار است. نتایج نشان داد آموزش برنامه مدیریت والدین موجب افزایش روابط مادر- فرزندی و مولفههای آن و کاهش خودانتقادی و مولفههایش در مادران کودکان کم توان ذهنی شده است. در نتیجه میتوان بیان کرد آموزش برنامه مدیریت والدین میتواند روش کارآمدی در بهبود روابط مادر- فرزندی و کاهش خودانتقادی در مادران کودکان کم توان ذهنی باشد.
|