عنوان
|
نقش تجارب آسیبزای جنسی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیب دیده |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
سهیلا اعتمادی - حمید پورشریفی - بیوک تاجری - مهدی کلانتری - ناهید هواسی سومار |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی سلامت (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 3 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
68-51 |
کلید واژه
|
دختران نوجوان دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی علائم جسمانی تهران راهبردهای تنظیم شناختی تنظیم شناختی هیجان آسیب جنسی سبکهای شناختی تنظیم هیجان راهبردهای شناختی افشاسازی تجارب آسیبزای جنسی
|
چکیده
|
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تجارب آسیب زای جنسی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیب دیده بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان 14 تا 17 سال استان تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. با غربالگری دانش آموزان دارای تجربه آسیب جنسی و حذف پرسشنامه های ناقص، 273 دانش آموز در تحلیل شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از چک لیست تجارب آسیب زای زندگی نیجنهویس، وندرهارت و کروگر (2002)، پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکیو همکاران (2001)، پرسشنامه سلامت جسمانی گرک (2015)، مقیاس خودافشاسازی پریشانی کانوهسلینگ (2003) استفاده شد و با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ناسازگارانه با (441/0 = β و 01/0 > p)، افشاسازی (213/0- = β و 01/0 > p)، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان سازگارانه (172/0- = β و 01/0 > p)، تجارب آسیب زا (117/0 = β و 05/0 > p) توانایی پیشبینی علائم جسمی را دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد می توان با بررسی تاریخچه تجارب آسیب زای جنسی، مدیریت راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تسهیل افشاسازی در جهت کنترل علائم جسمی بهره برد.
|