عنوان | گونهشناسی و زمینه یابی عوامل خانوادگی مؤثر بر آسیب اجتماعی دانشآموزان (مطالعه موردی دانشآموزان آسیب دیده اجتماعی ارجاعی به اورژانس اجتماعی سپیدان در سال 99-1398) |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 49-41 |
کلید واژه | آسیبشناسی آسیبهای اجتماعی عوامل خانوادگی گونهشناسی دانشآموزان دبیرستانی سپیدان (شهرستان) مراکز اورژانس اجتماعی وضعیت اقتصادی خانواده شاخصهای خانوادگی زمینههای خانوادگی آسیبپذیری فرزندان |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف گونه شناسی آسیب های اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سپیدان و ضرورت زمینه یابی شاخص های خانوادگی مؤثر در شکل گیری آن صورت گرفته است. مواد و روش ها: در راستای بررسی اهداف پژوهش تعداد 120 دانش آموز آسیب دیده اجتماعی (ارجاعی به اورژانس اجتماعی) به عنوان جامعه آماری انتخاب و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین جهت واکاری بیشتر مسأله و مقایسه آن با نتایج پژوهش پرداخته شد . در این پژوهش از ابزار پرسش نامه به صورت مصاحبه ساختارمند در قالب سوالات باز و بسته اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با کمک نرم افزار spss و Iisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها: یافته های بدست آمده از نتایج پژوهش نشان می دهد که از عمده آسیب های اجتماعی جامعه آماری مورد مطالعه می توان به خشونت، ترک تحصیل، مصرف الکل، خود ارضایی، مورد سو استفاده جنسی قرار گرفتن، اقدام به خودکشی و ... بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین انواع آسیب نوعی رابطه معنا دار وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیب ها و اختلالات دیگر مؤثر است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که زمینه های خانوادگی به طور متوسط بیش از هر زمینه دیگری در انحراف آسیب اجتماعی دانش آموزان نقش دارد به لحاظ آماری مشخص شد که با کاهش وضعیت اقتصادی خانواده آسیب پذیری فرزندان افزایش می یابد. |
کد مقاله | 40461 |
تعداد بازدید | 158 |
|