عنوان | مدل پیش بینی مهارتهای اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبکهای مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 30-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نوجوانان تهرانی راهبردهای مقابلهای تهران سبک مقابله هیجان مدار شیوه مقابله اجتنابمدار مهارتهای اجتماعی سبک مقابله مسئلهمدار هوش اخلاقی تک فرزندی مهارتهای اجتماعی فرزندان تک فرزندان نوجوان تک فرزند |
چکیده |
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل پیشبینی مهارتهای اجتماعی در نوجوانان تکفرزند بر اساس سبکهای مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی بود. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع پیشبینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان 16-19 ساله متولد شده در خانوادههای تکفرزند شهر تهران بود. گروه نمونه براساس فرمول کلاین از 345 نفر از نوجوانان 16 تا 19 ساله شهر تهران در مناطق 1، 2 و 3 آموزشوپرورش در سال 1398 تشکیل شد که با روش نمونهگیری قضاوتی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (TISS)، حاوی 39 عبارت، پرسشنامه مقابله با شرایط پر استرس کالزبیک - فرم کوتاه (CISS-21) دارای 48 عبارت و پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل، دارای 40 عبارت بود. از برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد اثر غیرمستقیم هر سه سبک مقابله مسالهمدار (25/0)، هیجانمدار (10/0)، و اجتنابی (11/0-) بر مهارتهای اجتماعی معنادار بود که از طریق میانجیگری هوش اخلاقی صورت میگیرد. اثر مستقیم متغیر درونزای هوش اخلاقی نیز بر مهارتهای اجتماعی (55/0) هم در سطح 01/0 معنادار به دست آمد. میزان واریانس تبیینشده مهارتهای اجتماعی توسط سبکهای مقابله و هوش اخلاقی برابر با 31 درصد است. نتیجهگیری: بنابراین هوش اخلاقی از طریق سبک هر یک از سه سبک مقابله با شرایط پراسترس میتواند بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان تکفرزند تاثیرگذار باشد و این نکتهای اهمیت آموزش و ارتقای هوش اخلاقی را در افزایش مهارتهای زندگی اجتماعی این نوجوانان نشان میدهد. |
کد مقاله | 40459 |
تعداد بازدید | 143 |
|